Under montering skulle jeg flytte min täljstenkledde Contura 820T litt. Jeg kom til å komme borti täljstenstoppen med brystkassen, hvorpå den knakk. Mange stygge ord! Bruddet skjedde akkurat i bunnen av den U-formen som steinen danner (steinen ligger som et U rundt skorstenen).
Akkurat der, hvor steinen er som smalest, fantes det ingen støtte under. Litt dum konstruksjon kanskje, men hadde jeg ikke brøsta den hadde ingenting skjedd!
Kjøpe ny topp, jada, men det er kjedelige penger. Og jeg har ikke noe imot å se på en skjøt hvis den toppen kan repareres.
Min idé er å lime et flattjern på undersiden som støtte, kanskje bore og sette noen form for nagle inn i steinen. Andre forslag? Og har noen forslag på lim som kan brukes i dette varme miljøet? Leste om täljstenslim som lages av vattenglas, vann og täljstensmjöl. Funker det?
Jeg kom borti täljstenstoppen med brystkassen hvorpå den knakk.
Nå vet jeg ikke hvor kraftig brystkasse du har, men basert på beskrivelsen høres det for meg ut som om det allerede var en sprekk eller en annen feil på steinen. Å "komme borti den" burde ikke få den til å sprekke hvis den er som den skal. Jeg ville tatt kontakt med leverandøren og spurt hva de sier. Så kan det hende vi har ulik definisjon på "komme borti", hva vet jeg...
Jo, vanskelig å si om det var en svekkelse. Jeg hadde mye klær på meg så jeg merket vel ikke at jeg traff før det var for sent. Var ærlig når jeg snakket med forhandleren, og der så det ikke ut til å være noen hjelp å få.
Varmebestandig lim ser ikke ut til å være noe som finnes i stort antall på hyllene i vanlige butikker heller. Noen som har en oppfatning om hvor varm en slik ovn blir, akkurat der over innkapslingen?
Du tenker på pannkitt? Jo, har sånt hjemme men tror ikke at det limer så spesielt mye. Kanskje jeg setter et par biter firkantprofil av jern mellom ovn og steinhalvdelene som støtte. Bare ca en cm avstand. Da kan kanskje pannkitt fungere.
Det finnes jo lim for sånt derre snøre man har rundt luka for å tette, kanskje skulle funke.
johankr skrev:
Du tenker på pannkitt? Jo, har sånt hjemme men tror ikke at det limer så spesielt mye. Ev setter jeg et par biter firkantprofil av jern mellom ovn og steinhalvde som støtte. Bare ca en cm avstand. Da kan kanskje pannkitt funke.
Under montering skulle jeg flytte min täljstein-kledde Contura 820T litt. Jeg kom tilfeldigvis borti täljsteinstoppen med brystkassen hvorpå den knakk. Mange stygge ord! Bruddet skjedde akkurat i bunnen av den U som stenen former (stenen ligger som en U rundt skorsteinen).
Akkurat der, der stenen er som smalest, fantes ingen støtte under. Litt dum konstruksjon kanskje, men hadde jeg ikke brystet den hadde ingenting skjedd!
Kjøpe ny topp, jada, men det er kjedelige penger. Og jeg har ikke noe imot å se på en skjøt om den toppen kan repareres.
Min idé er å lime et flatjern på undersiden som støtte, kanskje bore og sette noen form for nagle inn i stenen. Andre forslag? Og har noen forslag på lim som kan brukes i denne varme miljøen? Leste om täljsteinslim som lages av vannglass, vann og täljsteinsmel. Fungerer det?
Tips mottas med takk.
Jeg har fetet og fjernet bildet i sitatet.
Er du ikke redd for at jernet og stenen utvides forskjellig mye når du fyrer?
Men du, et nysgjerrig spørsmål, som kanskje gir ettertanke.
Hva koster en ny toppstein?
Hva koster lim, jern og andre "patent" og likevel få en halvdårlig reparasjon?
Nei, akkurat. Vet ikke nøyaktig hva toppen koster men min gjetning er rundt en tusenlapp. Reservedeler du vet.
Snakket dessuten med en pipe-renovatør nå som sa at intet lim klarer å holde sammen klebersteinen. For porøs. Det får bli en provisorisk reparasjon og så kjøpe nytt.
Er ellers litt besatt av å prøve å reparere ting før jeg kjøper nytt... Og ganske ofte lykkes det, men noen ganger må man kanskje gi seg
Jeg følger denne tråden med spenning. Finnes det virkelig noe å lime kleberstein med? Kleberstein i pulverform er det samme som talkum, talkum brukes som slippmiddel. Kleberstein er dødt, endrer seg ikke av varme eller kulde, det har ingen kapillærvirkning, det er hardt men samtidig lett å bearbeide, et merkelig materiale. Jeg har laget noen figurer i kleberstein, dårlig situasjon når de går i stykker når man nesten er ferdig, jeg hadde også trengt egnet lim.
Jeg prøvde med cyanoacrylate EC100, ser ut til å fungere, varmet opp stykket til 150 grader, ved 140 begynte fugen å mykne. Men det er mulig at det finnes bedre tilpassede typer av dette. http://www.hweckhardt.com/adhesives/pdfs/Hight Temp.pdf
Hvor varm kan den der komfyren bli?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.