kimf
Hei,

Har lagt et flytende tregulv på betongundergulv og har nå bare listene igjen.
Alle veggene er lettbetong (Siporex), og listene er lakkerte eikelister. Derfor er jeg veldig lite lysten på å plugge og borre dem (blir for stygt med masse skruer i listen siden jeg ikke kan sparkle og male over).

Gjetter (men har ikke prøvd) at det ikke kommer til å gå å skyte dem fast med spikermaskinen. Så vurderer å bruke type PL400 og skyte noen spiker for å bare holde dem på plass mens det tørker (om det nå går å delvis skyte dem fast).

Listene er litt bueformet på innsiden, så litt tvilsom til hvor godt limet vil gripe.

Slik ser formen på listene ut
Bilde av en lakkert eikkantlist med en svakt buet innside, egnet for montering på vegg.

Tenkte å bruke kvartstav etterpå, litt gammeldags kanskje, men vil dekke ordentlig så ikke gulvet krymper så mye at listen ikke dekker tilstrekkelig.

Er jeg helt ute og sykler, eller er dette en bra måte å løse oppsettet på?

PS. hele listen er litt buet (nå mener jeg ikke baksiden, men de er ikke helt rette fra trelasten). Så det vil jo være litt spenning i dem som må overvinnes før limet har tørket ordentlig.

Egentlig synes jeg PL400 kjennes litt "veldig permanent", men vet ikke hvordan jeg skulle løse det ellers.

trenger du å gå etter med kvartstav har du helt enkelt ikke gjort rett.
Sette kvartstav er jo det styggeste man kan gjøre om du har lagt nytt gulv. Forferdelig tanke. Gulvet krymper maks 2-3mm så det dekker godt og vel med vanlig gulvsokkel om du har vært noenlunde nøye.

Om veggen er rett og fin går det aldeles utmerket å bruke setlim eller pl400 som du klikker ut (rikelig klump) på listen om cc 600. Så skyter du med dykkertpistol gjennom disse. Da holdes de på plass mens det herder.

mvh/snekker.

Sist redigert:
  • Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
kimf
Well, har listet (passende uttrykk) ut hvordan det ligger til. Siste raden kalkerte jeg av veggen feil (som ikke er "rett og fin"), jeg tok 7mm for mye.

Så veier mellom kvartsstaf for å dekke og bestille hjem en pakke til (2v leveringstid :confused:).

Men å klikke på pl400 og å kjøre picken med cc600 høres uansett greit ut for selve listen.

Skal teste legge ut litt list med kvarts, har uansett litt kvartslist liggende i samme tre og lakk som skal settes ved en eller annen terskel.

Takk!

ja se kan du alltid gjøre. Men synes at du kan vente 2u og så legge en ny siste rad. Du skal uansett bo der for livet =)
En kvartsstav vil redde deg til døde for life =(

kimf
Du har jo helt rett. Nok mest jeg som ble så lei av meg selv og lette etter "enkle løsninger" på et allerede ganske enkelt problem. 2 timer ekstra arbeid er en liten innsats for å få gjort rommet ordentlig til vi bytter gulv om en halv evighet.

Så jeg vet hva jeg skal gjøre i kveld iaf ;)

knekke en øl og tenke litt? =)

• Liker
Nils82
  • Laddar…
Kanskje litt sen kommentar, men hvorfor bruke den avbildede listen ved gulvet? Det er jo en dør/vindu list …
En vanlig gulvlist trenger ingen kvartstaff for å koble mot gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.