P
Som emnet sier, skal jeg lime gips. Har noen krav og har lett etter svar. Finnes mange tråder, men ingen som direkte besvarer spørsmålene uten å skape flere ☺️

Gjerne egen erfaring, da produktbeskrivelsen på visse lim ikke alltid stemmer med virkeligheten.

Krav
1. Rask vedheft, dvs. jeg kan ikke sette press, og det finnes ujevnheter. Må være maks ett minutt før man kan slippe.

2. Ikke vannbasert da tapeten under vil løsne ved fukt.

3. Må feste både på betong, gips osv.

Sist redigert av en moderator:
Du kanskje kunne kjøre med Bostik Maxibond Xpress eller Xtreme. Finnes også i en "standardvariant" som bare heter Maxibond som nok meget vel kan holde. De er MS-polymer-lim vil jeg minnes.

P
Takk, men jeg rakk å dra til hornbach før. Ble Casco Boardfix, skulle være bra

Vekker liv i denne tråden.

Hvordan ble det, brukte du Casco Boardfix og hvordan gikk det i så fall? Jeg holder på med det samme og synes det er vanskelig å stryke ut limet på en bra måte. Ble litt bedre med litt mer vann. Jeg synes heller ikke at det rekker til så mye som lovet.

Ville være gøy å høre hvordan du syntes det gikk og om du strøk ut limet på veggen eller på platen? Jeg har testet begge variantene men vet ikke hvilken jeg synes var minst søl med.

/Mats

P
Hei!

Jeg brukte dette på noen plater og hadde da den typen sparkel som var beskrevet på pakken (6mm tenner?). Jeg er enig med deg at det var litt rotete. Jeg blandet til mindre partier hele tiden da det tørker veldig raskt. Hadde det ikke alt for rennende men det var likevel ganske lett å sparkle ut synes jeg.

Brukte også tuber der det var vanskelig med boardfixen (hjørner m.m).
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/monteringslim-casco-xtremfix-290ml

Også dyrt...

Men resultatet ble bra, festet raskt og smidig. Sitter ennå i dag iaf :D

Takk for svar! Gøy å høre litt erfaringer fra en som har testet.

Jo jeg har også en sparkel med 6 mm tenner. Dessverre en litt slapp plastgreie med ulike tannstørrelser på hver side. Uansett, så blandet jeg i litt mer vann og da ble det mer håndterlig. Er dog tvunget til å sette i en del skruer mens det herder for å få platene tett mot den gamle gipsen. Det blir nok bra når jeg har fått alt sparklet og ferdig :)

/Mats

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.