Jeg har betongdekke og en ganske jevn overflate i taket på betongen. Betongen er imidlertid støpt i "seksjoner" så det avviker noen millimeter her og der, og spesielt der hjørnene på platene i støpeformen har møttes.

Min første tanke var å pusse taket, men den overflaten jeg har testet litt på fester seg ikke da overflaten er for jevn. En maler jeg snakket med sa at det i så fall må festes pussnett og deretter pusses på det, men da blir det nærmere 20 mm tykt mente han.

For å spare tid (og penger) tenkte jeg nå om jeg skulle lime opp rehabiliteringsgips i taket i stedet. Tanken er da å ta et egnet lim (kanskje gipsmørtel?) dra det på baksiden av en plate og trykke den opp i taket med en gipsløfter.

Virker det fornuftig eller skyter jeg meg selv i foten her...?

Jeg tror du får det like vanskelig å få jevnt tak uansett. Det kommer til å bli bølgete, en egenskap som synes tydelig i strykelys.
Renoveringsgips som er 6mm tykt kompenserer ikke for ujevnheter mer enn innenfor 300-400mm, på strekker over det så følger den underlaget.
Eventuelt kan 13mm gips fungere, men det veier ganske mye, og du trenger mange støtter for å kunne lime det opp.
Jeg tror at en oppregling med glespanel og kiler som justeres, og deretter vanlig takgips eller annen takplate er mye mer fornuftig.

Jeg gjorde en oppregling og hadde 6mm gips, noe som ble bølgete. Ikke gjør feilen med renoveringsgips igjen.

Da rommet allerede har begrenset takhøyde, vil jeg minimere hva jeg legger opp, men jeg forstår at det kan bli vanskelig...

Underlaget er ganske jevnt, men det kan kanskje bli noen steder der det blir en grop.

Støpeformen de har helt betongen i ser ut til å ha bestått av plater på ca. 2x2 meter. Noen skjøter stikker litt ut, men de tar jeg bort med betongslipeskive på vinkelsliperen, men noen steder der platene møtes kan det være en forskjell på en millimeter eller så i høyden der en plate har vært litt høyere enn den som den møtte.
Jeg tenkte å prøve å plane ut betongen så godt det går ved å slipe ned det, men at det blir en mindre bulk eller grop er jeg villig til å akseptere...

Groper er jo i så fall å foretrekke da underlaget i så fall blir stivt, og jeg kan bredsparkle platene.

Kan du ikke helsparkle direkte?

Jeg hadde nok ikke klart det selv, men min maler hadde :)

nimhed skrev:
Kan du ikke helsparkle direkte?

Jeg hadde selv nok ikke klart det, men min maler hadde :)
Jeg tror det blir vanskelig å få det tilstrekkelig bra siden det er så store "skivor" som skiller litt i nivå. Helsparkler jeg direkte tror jeg det er større risiko for groper enn med renoveringsgips som jeg likevel tror/håper skal kunne ta opp litt av høydeforskjellen i taket...

Ujevne takplater med forskjellige nivåer, skarpe kanter, og skum som skal fjernes, merket med piler og kommentarer for renovering.

Du bør kunne pusse taket. Pent og enkelt for en som kan.

Jeg har ikke kommet så mye lenger med taket annet enn at jeg har fått ned alle gamle lekter og isolasjon.

"Platene" etter støpingen av taket (betongdekke) skiller seg med ca. 3 mm et par steder, så tanken på 6 mm renoveringsgips går bort, det blir for mye bølger.

I tilknytning til rommet er det en garderobe på ca. 1,6x0,8 meter og taket der er "originalt" mot betongen (det har altså ikke vært isolert tak inne i garderoben) og det ser ut til å være "pusset" med gips (eller er det noe kalk?). Pussflaten inne i garderoben er helt hvit og ca. 5-6 mm tykk.

De har jo åpenbart klart å pusse taket med bare 5-6 mm tykkelse, og det hadde jo vært kjempebra om det gikk i stedet for murerens forslag på pussnett og ca. 20 mm tykkelse.

Spørsmålet er da, hva kan de ha pusset med?
Det er helt hvitt, veldig finkornet og smuldrer og farger av akkurat som gips.

Jeg tenkte på gipsmørtel men er redd for at det blir for grov overflate med bare 5-6 mm...

gipspuss, Weber Gypsum for eksempel.
Så kan du ta finspartel utenpå den hvis du vil ha en skikkelig glatt overflate.

Nå tenker jeg litt fritt og sprøtt, så ta det for hva det er men...

Om gulvet er slett og fint, skulle man ikke kunne bruke en plateheis eller lignende og i stedet for å presse platene mot taket heise dem til en viss spesifikk høyde med gulvet som referanse. Altså der takseksjonen er 3 mm høyere henger platen 3 mm under taket, og andre steder er den kloss mot (eller kanskje 1 mm under). Det kreves nok en lim som både er "høy" nok til å bygge bro over mellomrommet og samtidig kan presses sammen.

Kanskje dette skumlimet: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...kel/konstruktionslim/konstruktionslim-502074/

nimhed skrev:
Kan du ikke bredsparkle direkte?

Jeg hadde selv nok ikke klart det, men min maler hadde :)
Ja, til slutt ble det bredsparkling... :banghead:

Avgjørelsen kom når jeg var og leide en betongsag for et annet prosjekt og så at utleiefirmaet hadde en Flex giraff med betongsliper. På vei hjem fra utleiefirmaet hadde jeg giraffen og en massiv støvsuger i bagasjerommet og slipte så ned de største kantene så de ble mer eller mindre plane. Jøss som den matet på Flex giraffen, betongen i vår 1977 villa er ikke å leke med men sliperen dro av den som smør, vel, ikke smør kanskje men knekk i alle fall... :)

Etter det så ble det frem med brede sparkelen og begynne å dra på... 45 liter sparkel senere er taket plant og fint og nå også slipet... Hvordan skuldrene og nakken min har det skal vi ikke engang begynne å snakke om... :screwy:

• Liker
tuokaya og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.