Hei,

Tenkte å sette opp 2 stk akustikkpanel i eik i gangen i leiligheten. Veggen er av betong, så da jeg kjøpte panelene, ble det forklart at det letteste var å lime dem på veggen. Noen som har tips/erfaring med dette? Trenger man også å skru opp disse? Panelene veier en del, men det blir en del jobb hvis man skal forbore og plugge i betongen.

takk på forhånd

• Vegg kledd med akustikkpanel i eik med en rund lampe over en seng, dekorert med puter og blomster i en vase.
Jeg skulle nok ha limt. Ta et godt konstruksjonslim

Hei, sitter i omtrent samme situasjon. Hvordan gjorde du det? og ble det bra?

Hei,

jeg limte dem opp. Kjøpte superfix-lim i en byggevarehandel, du kan sikkert spørre hvilken som er sterkest så hjelper de deg. Så brukte jeg en fugepistol for å trykke ut over baksiden av panelet, satte den mot veggen og la trykk på den i ca. 20 min. Panelet sitter der ennå :)

• Dekorativ tredelt panel montert på vegg i rom med parkettgulv, ved siden av en svart stol og en grå dør.
  • Liker
Oskick og 4 andre
  • Laddar…
S Soolid1992 skrev:
Hei,

Tenkte å sette opp 2 akustikkpaneler i eik i gangen i leiligheten. Veggen er av betong, så når jeg kjøpte panelene fikk jeg forklart at det enkleste var å lime disse på veggen. Noen som har tips/erfaring med dette? Trenger man å skru opp disse? Panelene veier en del, men det blir en del jobb om man skal forbore og plugge i betongen.

takk på forhånd
Hei
Hvor har du kjøpt disse panelene, på jakt etter lignende

S Soolid1992 skrev:
Hei,

Tenkte å sette opp 2 akustikkpaneler i eik i gangen i leiligheten. Veggen er av betong, så når jeg kjøpte panelene fikk jeg forklart at det enkleste var å lime disse på veggen. Noen som har tips/erfaring med dette? Trenger man å skru opp disse? Panelene veier en del, men det blir en del jobb om man skal forbore og plugge i betongen.

takk på forhånd

S Soolid1992 skrev:
Hei,

jeg limte dem opp. Kjøpte superfix-lim i en byggevarehandel, du kan sikkert spørre hvilken som er sterkest så hjelper de deg. Så brukte jeg en fugepistol for å presse ut over baksiden av panelet, satte det mot veggen og la trykk på det i ca. 20 min. Panelet sitter der ennå :)
Hei,
Skal også montere akustikkpanel mot betongvegg med lim men er redd for at det ikke holder. Jeg lurer på hvordan du gjorde for å holde trykket mot veggen?

B bip...bip skrev:
Hei,
Skal også montere akustikkpanel mot betongvegg med lim, men er redd for at det ikke holder. Jeg lurer på hvordan du gjorde for å holde trykket mot veggen?
Vi var to stykker, noe som gjorde det enklere. Men vi limte på baksiden av panelene, så når vi løftet det opp mot veggen, har man en liten stund på seg til å justere plasseringen. Så la vi bare press mot veggen ved å lene oss mot den. Limet fester seg veldig raskt, og etter 10 min sitter det som fjell.

• Liker
bip...bip
  • Laddar…
Takk så mye! Har kommet i gang nå med første panelet, får se hvordan det går ☺️
Tenker å vente et par timer før jeg legger neste (totalt 6 paneler), for å la limet tørke mens det presses. Jeg er alene så jeg har fått finne på en egen løsning (se bildet) 🤣

• Stige og en panel lent mot veggen; byggeprosjekt pågår.
  • Liker
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Hei
Lurer på om det er noen som har testet å ta ned en limt akustikkpanel? Hvordan gjør man det? Ødelegger man materialet på veggen da? Vil sette opp paneler men vil vite hvordan jeg kan gjenopprette hvis det blir aktuelt. Er virkelig takknemlig om noen kan gi meg tips!

• Liker
Daniel Pettersson9584
  • Laddar…
K
V Veronica O skrev:
Hei
Lurer på om det er noen som har prøvd å ta ned en limt akustikkpanel? Hvordan gjør man det? Ødelegger man materialet på veggen da? Vil sette opp paneler, men vil vite hvordan jeg kan gjenopprette hvis det blir aktuelt. Er virkelig takknemlig om noen kan gi meg tips!
Hele hensikten med lim er å få to overflater til å feste ved hverandre. Hvis limet gjør jobben sin ordentlig, kan derfor skader oppstå hvis du skal separere overflatene fra hverandre. Slik er det også denne gangen.

Avhengig av underlag, valg av lim og mengde vold og valg av verktøy ved demontering, kan skadene bli ulikt store. Du må regne med en form for gjenopprettingsarbeid. I verste fall kan det bli relativt omfattende. Betydelig enklere å ta bort og mindre skader hvis du skrur eller bruker dykkertpistol.

• Liker
Tjrex
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Hensikten med lim er å få to overflater til å feste til hverandre. Hvis limet gjør jobben sin ordentlig, kan det derfor oppstå skader hvis du prøver å separere overflatene fra hverandre. Slik er det også denne gangen.

Avhengig av underlag, valg av lim samt mengde vold og valg av verktøy ved demontering, kan skadene bli varierende store. En eller annen form for gjenopprettingsarbeid må du regne med. I verste fall relativt omfattende. Betydelig enklere å fjerne og mindre skader hvis du skrur eller bruker dykkertpistol.
Takk for svar Kardan79

B bip...bip skrev:
Takk så mye! Har kommet i gang nå med første panelen, få se hvordan det går ☺️
Tenker å vente et par timer før jeg legger neste (totalt 6 paneler), for å la limet tørke mens det presses. Jeg er alene så jeg har fått finne på en egen løsning (se bildet) 🤣

• Rom med en vegg av trepanel og en grønnmalet vegg; gulvet er uferdig med verktøy og materialer liggende.
  • Rom under renovering med grønn vegg og en annen vegg med stående trepanel. Mangler gulvbelegg og lampe på taket er delvis installert.
  • Soverom med grønn vegg, trepanel bak dobbeltseng, lyst gulv, stort vindu med utsikt til hage.
  • Liker
pisanggoreng og 2 andre
  • Laddar…
S Soolid1992 skrev:
Hei,

jeg limte dem opp. Kjøpte superfix-lim i en byggevarehandel, du kan sikkert spørre om hvilken som er sterkest så hjelper de deg. Så brukte jeg fugepistol for å trykke det ut over baksiden av panelet, satte det mot veggen og la trykk på det i ca. 20 min. Panelet sitter der ennå :)
Hei, fant denne gamle tråden nå når jeg skal montere opp akustikkpaneler 😉 Har du noe spesifikt lim å anbefale?

G grimnir1 skrev:
Hei, fant denne gamle tråden nå når jeg skal montere opp akustikkpaneler 😉 Har du noe spesifikt lim å anbefale?
Hei
Jeg brukte monteringslim som funket kanon. Kjøpte på Byggmax

• Bilde av en tube Bostik monteringslim Purefix Super Power på Byggmax-nettsiden, 290 ml hvit konstruksjonslim.
B bip...bip skrev:
Hei
Jeg brukte monteringslim som fungerte kanon. Kjøpt på Byggmax
Limte på betong

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.