I leiligheten min har noen terskler og sokler blitt limt fast med en slags silikon eller latex. Det er transparent (men gulnet), elastisk, gummiaktig, og lett å dra eller pille løs.

Er det noe man pleier å gjøre noen ganger - feste med silikon/latex i stedet for monteringslim? I så fall, hvilket produkt pleier man å bruke nøyaktig?

Grunnen til at jeg spør er at det er fristende å gjøre det samme på noen steder hvor jeg skal montere terskler mm, nettopp fordi det er så lett å ta løs uten å ødelegge overflatene.

MrJay
Høres ut som Tec7 eller en annen masse, silikone er det ikke - garantert! Tec7 gulner dog ikke, det har vi brukt til både gulvlister og i baderom i en haug med år siden, funker fint og det er helt OK å lime med det.

MrJay MrJay skrev:
silikon er det ikke - garantert!
Hvordan kan du garantere det? Kanskje litt uortodoks, men kan man lime toalettskåler med silikon så hvorfor ikke terskler? "transparent (men gulnet), elastisk, gummiaktig" høres akkurat ut som silikon i mine ører, men det kan naturligvis også være en annen type fugemasse/lim. Umulig å vite, sier jeg.

MrJay
Alfredo Alfredo skrev:
Hvordan kan du garantere det? Kanskje rett ortodoks men kan man lime toalettskåler med silikon så hvorfor ikke terskler? "transparent (men gulnet), elastisk, gummiaktig" høres ut som silikon i mine ører, men det kan naturligvis også være en annen type fugemasse/lim. Umulig å vite sier jeg.
Enkelt, jeg har tidligere brukt silikon til å lime gulvlister. Den blir hardere med tiden, er vanskelig å få bort og ødelegger underlaget så den inneholder eddiksyre (ikke alle).

MrJay MrJay skrev:
jeg har tidligere brukt silikon til å lime gulvlister.
Og du kan garantere at du er den eneste i hele verden som har gjort det? ;)

MrJay
Alfredo Alfredo skrev:
Og du kan garantere at du er den eneste i hele verden som har gjort det? ;)
En av de få som har limt og byttet ut noen måneder etter :crysmile:

MrJay MrJay skrev:
Høres ut som Tec7 eller en annen masse, silikon er det ikke - garantert! Tec7 gulner dog ikke, det har vi brukt til både gulvlister og i baderom herrans mange år siden, funker finfint og det er helt OK å lime med det.
Er TEC7 fargeekte?
Hvit TEC7 kan gulne noe hvis den ikke får UV-lys under herding. De andre fargene er fargestabile
Relekta | Relekta (tec7.se)

MrJay
T tergo skrev:
Er TEC7 fargeekte?
Hvit TEC7 kan gulne noe om den ikke får UV-lys under herding. De andre fargene er fargestabile
Relekta | Relekta (tec7.se)
Stemmer, om man nå har brukt hvit Tec7. I TS sitt tilfelle er geggen transparent.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.