6.737 lest ·
5 svar
7k lest
5 svar
Lime gipsplater på gulvvarmeplater i aluminium
Hagefikser
· Stockholm
· 34 innlegg
Hei.
Har lett, men har ikke funnet et godt svar.
Har et opplekt tregulv hvor jeg har lagt vannbåren gulvvarme. EPS-plater s250, så de er harde og holdbare, aluminiums gulvvarmeplater.
Skal sette fliser i gangen.
Skal ha fleksibelt fugemasse og fug. Ingen komplikasjoner med det.
Har kjøpt gulvvarmen fra Termeco, og de sa først at det var ok å feste lim direkte på platene.
MEN.
Rørleggeren som koblet til alt, sa at han hadde sett for mange tilfeller hvor det hadde sprukket og anbefalte helst å avrette. Men det vil jeg ikke. Tar for lang tid og bygger for mye.
Da sa han gulvgips 15mm, eller hvis jeg er sikker på at gulvet er stabilt. Renoveringsgips 6mm.
Jeg vil bruke renoveringsgips for å ikke bygge for høyt gulv. Blir veldig rart med inngangen ellers. Jeg vil få en Hobbit-inngang.
Når jeg så setter fliser på gipsen er det primer, fleksibelt lim, fliser og fleksibelt fugemasse.
Problemet er hvordan jeg skal lime fast gipsen??
- Noen sier at jeg skal legge aldringsbestandig plast og lime gipsen på den, slik at hele greia blir flytende over gulvvarmen.
- Andre sier at jeg skal ta normalt vannbasert lim og rulle ut, deretter feste gipsplatene direkte på.
- Andre sier at jeg skal bruke Ardex S48, altså en dyr lim for å feste gipsplatene.
Jeg blir ikke klok på dette.
Vil kjøpe det i dag på Byggmax eller Bauhaus eller Hornbach. Skal gjøre det ferdig nå i helgen, så har ikke tid til å vente på postordre eller byggevarehus, dermed går Ardex S48 helt bort. Så...
Hvordan ville dere ha gjort det?
Har lett, men har ikke funnet et godt svar.
Har et opplekt tregulv hvor jeg har lagt vannbåren gulvvarme. EPS-plater s250, så de er harde og holdbare, aluminiums gulvvarmeplater.
Skal sette fliser i gangen.
Skal ha fleksibelt fugemasse og fug. Ingen komplikasjoner med det.
Har kjøpt gulvvarmen fra Termeco, og de sa først at det var ok å feste lim direkte på platene.
MEN.
Rørleggeren som koblet til alt, sa at han hadde sett for mange tilfeller hvor det hadde sprukket og anbefalte helst å avrette. Men det vil jeg ikke. Tar for lang tid og bygger for mye.
Da sa han gulvgips 15mm, eller hvis jeg er sikker på at gulvet er stabilt. Renoveringsgips 6mm.
Jeg vil bruke renoveringsgips for å ikke bygge for høyt gulv. Blir veldig rart med inngangen ellers. Jeg vil få en Hobbit-inngang.
Når jeg så setter fliser på gipsen er det primer, fleksibelt lim, fliser og fleksibelt fugemasse.
Problemet er hvordan jeg skal lime fast gipsen??
- Noen sier at jeg skal legge aldringsbestandig plast og lime gipsen på den, slik at hele greia blir flytende over gulvvarmen.
- Andre sier at jeg skal ta normalt vannbasert lim og rulle ut, deretter feste gipsplatene direkte på.
- Andre sier at jeg skal bruke Ardex S48, altså en dyr lim for å feste gipsplatene.
Jeg blir ikke klok på dette.
Vil kjøpe det i dag på Byggmax eller Bauhaus eller Hornbach. Skal gjøre det ferdig nå i helgen, så har ikke tid til å vente på postordre eller byggevarehus, dermed går Ardex S48 helt bort. Så...
Hvordan ville dere ha gjort det?
Hagefikser
· Stockholm
· 34 innlegg
Bauhaus svarte nettopp og foreslo: http://www.bauhaus.se/maxi-bond-x-treme.html#full-description
De har tidligere anbefalt PL600 for å feste EPS-platene på betongen, så jeg stoler ikke helt på deres halvproffsanbefalinger.
De har tidligere anbefalt PL600 for å feste EPS-platene på betongen, så jeg stoler ikke helt på deres halvproffsanbefalinger.
Hagefikser
· Stockholm
· 34 innlegg
Jeg har igjen litt sånt her fra at jeg limte fast eps-en: http://www.bauhaus.se/golv-och-vagglim-5-l.html
Det var sammenlignbart med Bostiks Multi-Tac som egentlig skal brukes ifølge leverandøren.
Tror dere det kan fungere?
Det var sammenlignbart med Bostiks Multi-Tac som egentlig skal brukes ifølge leverandøren.
Tror dere det kan fungere?
Med den tiden du har tilgjengelig er det vel slik at både flytsparkel og de andre løsningene du tenker på fungerer, selv om alt bortsett fra flytsparkel har risikoen for sprekker. Om jeg absolutt hadde vært i samme situasjon som deg, hadde jeg brukt lip flexicol som finnes over disk hos de som selger lip (f.eks. fredells), men dessverre har du like mye tørketid der som for flytsparkel.
Hvordan kan 6mm gjøre at det blir en hobbit inngang?
gulvgips er vel 12mm også den?
Legge plast skal du ikke gjøre da vil jo gipsen ligge nærmest helt løst og fyller ingen funksjon.
Ligger platene på 22mm gulvspon? Hvordan er platene festet i gulvet?
Hvis du uansett ikke vil gjøre det ordentlig så kan du jo like gjerne legge flisene direkte på platene...
Flytesparkler du så er det vel ca 1 dags tørketid før du kan legge flisene.
Legge plast skal du ikke gjøre da vil jo gipsen ligge nærmest helt løst og fyller ingen funksjon.
Ligger platene på 22mm gulvspon? Hvordan er platene festet i gulvet?
Hvis du uansett ikke vil gjøre det ordentlig så kan du jo like gjerne legge flisene direkte på platene...
Flytesparkler du så er det vel ca 1 dags tørketid før du kan legge flisene.
Klikk her for å svare