Hei, jeg mistenker at jeg har gjort en feilberegning. Skulle lage en egen styreskinne for min gamle sirkelsag og fulgte instruksjoner som en hjelpsom person på dette forumet hadde lenket til.

Man skulle lime to plater, typ masonitt, for å få til en første rett kant for sagen å løpe etter.
Jeg hadde en plate gammel "formply" som ble til overs etter støpearbeid, og den virket perfekt.

Men, etter to døgn hadde trelimet ikke tørket mellom platene, og jeg mistenker at overflatebelegget (fenolharpiksbelagt) forstyrrer tørkeprosessen?

Noen som har testet å lime dette materialet?

Skal jeg rett og slett vente lengre, eller er det kjørt? Limet tørker like bra som i flasken - altså ikke i det hele tatt? 🤓
 
  • En hjemmelaget retteskinne for sirkelsag med to plater klemt sammen med tvinger, ligger på et arbeidsbord, omgitt av diverse verktøy og materialer.
S
Vanlig trelim/ hvitlim (PVAc) er basert på at det er sugende materialer. Skal du lime belagte plater må du bruke noe monteringslim/ festelim.
 
B Boolean skrev:
Hei, jeg mistenker at jeg har gjort en feiltenkning. Skulle lage en egen rettesnor for min gamle sirkelsag og fulgte instruksjoner som en hjelpsom person på dette forumet linket til.

Man skulle lime to plater av type masonitt for å få til en første rett kant for saga å løpe etter.
Jeg hadde en plate gammel "formply" som ble til overs etter støpearbeid og den virket midt i blinken.

Men, etter to døgn hadde trelimet ikke tørket mellom platene og jeg mistenker at overflatebelegget (fenolharpiksbelagt) lager trøbbel i tørkeprosessen?

Noen som har testet å lime dette materialet?

Skal jeg rett og slett vente lenger, eller er det kjørt? Limet tørker like godt som i flasken - altså ikke i det hele tatt? 🤓
S sinuslinus skrev:
Vanlig trelim/ hvitlim (PVAc) bygger på at det er sugene materiale. Skal du lime belagte plater så må du bruke noe monteringslim/ kontaktlim.
Ok, og det er ikke noe poeng å vente en uke?
Eventuelt bore "lufthull"?
Dette får jeg sette på "læringskontoen" 😂
 
Greia med formply er at ingenting skal feste på overflaten, spesielt ikke sement. Overflaten inneholder slippmiddel, så lim fungerer ikke heller...
Men du kan vel skru sammen platene?
 
Ja, det er min reserveplan. Takk skal dere begge ha for hjelpen!
 
S
B Boolean skrev:
Ok, og det er ingen ide å vente en uke?
Evt bore "lufthull"?
Dette får jeg sette på "lær-kontoen" 😂
Nei, det blir samme problemet om man forsøker å lime sammen to stykker malte trestykker.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.