10.530 lest ·
4 svar
11k lest
4 svar
Limtre eller trykkimpregnert til balkong
Tenkte bygge en balkong utenfor balkongdøren etter sånn cirka 7 år...
Blir vel ca 2*4 m og den får stå på 2 stolper i bakken. Siden det er 4 m til bakken så er min fundering om det er fornuftig med trykkimpregnerte stolper, eller bør det absolutt være limtre? Skiller jo noen kroner i kostnad så det må være velbegrunnet i så fall.
Blir vel ca 2*4 m og den får stå på 2 stolper i bakken. Siden det er 4 m til bakken så er min fundering om det er fornuftig med trykkimpregnerte stolper, eller bør det absolutt være limtre? Skiller jo noen kroner i kostnad så det må være velbegrunnet i så fall.
Trykkimpregnering påvirker bestandigheten, ikke styrken.
Du må først dimensjonere dine søyler for knekk, deretter kan du velge hvordan de skal beskyttes mot råte.
Du må først dimensjonere dine søyler for knekk, deretter kan du velge hvordan de skal beskyttes mot råte.
Om du ikke vil regne på styrken når de er så lange kan du jo gå etter utseendet.
Hvis du bruker det tynneste limtreet som holder, vil det antakelig se ut som tynne "tannpirkere" som risikerer å knekke.
Jeg ville absolutt gått for et par grove trykkimpregnerte stolper, trolig de tykkeste jeg finner på sagbruket.
Dessuten eldes limet og treet forskjellig i farge.
Hvis du bruker det tynneste limtreet som holder, vil det antakelig se ut som tynne "tannpirkere" som risikerer å knekke.
Jeg ville absolutt gått for et par grove trykkimpregnerte stolper, trolig de tykkeste jeg finner på sagbruket.
Dessuten eldes limet og treet forskjellig i farge.
Tenkte mest om trykkimpregnert var litt rart å bygge med, men slik det høres ut blir det vanlige trykkimpregnerte. Gjenstår bare å finne ut fornuftige dimensjoner, spesielt på hanebjelken (eller ytre syll, eller hva man skal kalle det). Opp mot 4 m spennvidde krever kanskje en god dimensjon.
Egentlig spiller det ingen rolle hva du velger. Ulempen med trykt tre er at det ikke kan males direkte og at det suger vann. Det vandrer altså fukt i stolpene så det er ikke helt vellykket med vanlig tre i direkte kontakt med trykt tre. Muggfare mao (ikke i det trykte treet, men i det vanlige)! Selv har jeg bare brukt sammenlimt og høvlet vanlig tre. At limskjørtene vises hvis man maler, er jeg ikke enig i. Er dog enig i at du må velge kraftige stolper, minst 115x115.
Klikk her for å svare