Finnes det/kan man bygge fagverkstakstoler med samme helling på under som overarm?

02.jpg

Vi skal begynne å bygge nå i vår, 1 3/4 etasjes hus, kvist på hver langside, mønetak mellom de to. Nåværende konstruksjonsløsning er med limtre i mønet på denne. Hvis man slipper limtreet i mønet på mønetaket slipper man en avlastning til den i midten av husets bredde....

Og jeg har lest i en annen tråd at ovennevnte ikke er en sakstakstol, men da produsentene skriver så, skriver jeg også så.

Joda, visst går det. Fleksibiliteten er nettopp en av fagverkenes store fordeler.
Det blir imidlertid veldig tykt nede ved takfoten, siden det er midten som styrer høyden.

Det går jo også an å bygge med andre typer bjelker, som man da må flette momentstivt i midten, noe som krever litt omsorg.

Da antar jeg at det du mener blir tykt er det som angis som "Höjd bärande upplag" i bildet?
Men man skal jo isolere fullt ut nede ved takfoten også, eller blir det urimelig høyt pga. styrken?
Hva er den vanligste løsningen når man skal bygge som nevnt ovenfor?

Ja. "Høyde bærende lager" blir høyere.
Så kan man jo selvfølgelig redusere høyden om man bruker kraftigere trevirke etc.
Ved takfot blir dog fagverket dårlig utnyttet, men det kan man jo kanskje stå ut med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.