5.098 lest ·
18 svar
5k lest
18 svar
Levetid ulike typer av celleplast/xps
Side 1 av 2
Sitter og kikker på randelement osv til platen.
Kan man regne med en lengre levetid og funksjon hvis man dimensjonerer for høyere belastning?
Vanlig lite 1-plans bindingsverkshus, dvs lav belastning.
Vurderer å bruke 100mm Xps 300 i randelementene og det nederste laget isolasjon, deretter 200mm s200 i det øvre.
Eller er det unødvendig?
Takk!
Kan man regne med en lengre levetid og funksjon hvis man dimensjonerer for høyere belastning?
Vanlig lite 1-plans bindingsverkshus, dvs lav belastning.
Vurderer å bruke 100mm Xps 300 i randelementene og det nederste laget isolasjon, deretter 200mm s200 i det øvre.
Eller er det unødvendig?
Takk!
Totalt unødvendig. Et vanlig hus (trekonstruksjon formoder jeg?) klarer seg like lenge med EPS100 som XPS300 i platen. XPS har man ved høye punktlaster, noe jeg mistenker du ikke har..
Har selv et steinhus med ekstra armering for å klare enorme laster slik den var en høyblokk, EPS100 i 3 lag, kantelement består såklart av EPS200. Nemas problemas
Har selv et steinhus med ekstra armering for å klare enorme laster slik den var en høyblokk, EPS100 i 3 lag, kantelement består såklart av EPS200. Nemas problemas
Enig med tidligere skribenter.
De teoretiske fordelene som man eventuelt kunne tenke seg som bedre isoleringsverdi og mindre langtiddeformasjon vil aldri merkes i virkeligheten.
De teoretiske fordelene som man eventuelt kunne tenke seg som bedre isoleringsverdi og mindre langtiddeformasjon vil aldri merkes i virkeligheten.
Nei, ikke om du bygger på den måten som anbefales, dvs med et lag (10-20 cm) med makadam under isolasjonen. Og selvfølgelig må man sørge for at eventuell tilførsel av fuktighet kan dreneres bort. XPS tar riktignok opp mye mindre fuktighet sammenlignet med celleplast, men bygger man riktig skal det ikke være noen fuktbelastning under platen, ikke engang på det nederste laget.
Har du kommet over XPS billig så er det vel bare å bruke det, i annet tilfelle så holder det med S100, eller også S80 for den del utmerket. Celleplast er nok dyrt som det er allerede.
Har du kommet over XPS billig så er det vel bare å bruke det, i annet tilfelle så holder det med S100, eller også S80 for den del utmerket. Celleplast er nok dyrt som det er allerede.
XPS påstås å være bedre enn EPS på mengden vann som absorberes, bor du ikke i myr eller bygger basseng så er det det samme. Fuktproblematikken i forbindelse med husbygging løser man med å legge aldringsbestandig plast mellom lag 1 og 2 av celleplast.W Wallawhoa skrev:
Nja. Ev. plast mellom celleplasten legger man for å forhindre radonholdig luft å finne veien inn. Når det gjelder fukt så forsøker man å minimere fuktbelastningen på celleplasten ved å legge et kapillærbrytende lag av makadam under celleplasten.MrJay skrev:
Plasten er der for å beskytte mot markradondet.MrJay skrev:
Støpte selv to plater i uken. Plastfilm på 0.2mm er for å hindre fukt i dampform fra å trenge opp. At det også hindrer radon (om man ikke har lagt radonslange) er et pluss. Det finnes allerede mange tråder om det, søk og dere skal finne..
Markduk og pukk forutsetter jeg man legger om man har tenkt å støpe betongplate, ville vært ganske dumt ellers.
Markduk og pukk forutsetter jeg man legger om man har tenkt å støpe betongplate, ville vært ganske dumt ellers.
Jeg har tenkt å ha massivt tregulv oppå platen. Skal jeg legge folien mellom celleplasten eller oppå betongen?G Gabbe1 skrev: