Sitter og kikker på randelement osv til platen.

Kan man regne med en lengre levetid og funksjon hvis man dimensjonerer for høyere belastning?

Vanlig lite 1-plans bindingsverkshus, dvs lav belastning.
Vurderer å bruke 100mm Xps 300 i randelementene og det nederste laget isolasjon, deretter 200mm s200 i det øvre.

Eller er det unødvendig?

Takk!
 
Hva tror dere?
 
Hvorfor? Fyller ingen som helst funksjon. Man bygger høyhus og har EPS S100 under platen
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hvorfor? Fyller ingen som helst funksjon. Man bygger høyhus og har EPS S100 under platen
Fordi krypdeformasjonen blir mindre over tid. Burde således opprettholde sin isoleringsevne en lengre tid?
 
Noen flere med synspunkter?
 
MrJay
Totalt unødvendig. Et vanlig hus (trekonstruksjon formoder jeg?) klarer seg like lenge med EPS100 som XPS300 i platen. XPS har man ved høye punktlaster, noe jeg mistenker du ikke har..

Har selv et steinhus med ekstra armering for å klare enorme laster slik den var en høyblokk, EPS100 i 3 lag, kantelement består såklart av EPS200. Nemas problemas
 
Enig med tidligere skribenter.
De teoretiske fordelene som man eventuelt kunne tenke seg som bedre isoleringsverdi og mindre langtiddeformasjon vil aldri merkes i virkeligheten.
 
G Gabbe1 skrev:
Er enig med tidligere skribenter.
De teoretiske fordelene som man eventuelt kunne tenke seg, som bedre isoleringsverdi og mindre langtid deformasjon, vil aldri merkes i virkeligheten.
Takk for svar! Finnes det noen fordel med å legge xps nederst, når det kommer til eventuell fukt?
 
Nei, ikke om du bygger på den måten som anbefales, dvs med et lag (10-20 cm) med makadam under isolasjonen. Og selvfølgelig må man sørge for at eventuell tilførsel av fuktighet kan dreneres bort. XPS tar riktignok opp mye mindre fuktighet sammenlignet med celleplast, men bygger man riktig skal det ikke være noen fuktbelastning under platen, ikke engang på det nederste laget.

Har du kommet over XPS billig så er det vel bare å bruke det, i annet tilfelle så holder det med S100, eller også S80 for den del utmerket. Celleplast er nok dyrt som det er allerede.
 
MrJay
W Wallawhoa skrev:
Takk for svar! Finnes det noen fordel med å legge xps nederst, når det kommer til eventuell fukt?
XPS påstås å være bedre enn EPS på mengden vann som absorberes, bor du ikke i myr eller bygger basseng så er det det samme. Fuktproblematikken i forbindelse med husbygging løser man med å legge aldringsbestandig plast mellom lag 1 og 2 av celleplast.
 
MrJay MrJay skrev:
XPS påstås være bedre enn EPS på mengden vann som absorberes, bor du ikke i sumper eller bygger basseng så er det det samme. Fuktproblematikken i forbindelse når man bygger hus løser man med å legge aldringsbestandig plast mellom lag 1 og 2 av celleplast.
Nja. Ev. plast mellom celleplasten legger man for å forhindre radonholdig luft å finne veien inn. Når det gjelder fukt så forsøker man å minimere fuktbelastningen på celleplasten ved å legge et kapillærbrytende lag av makadam under celleplasten.
 
MrJay MrJay skrev:
XPS påstås være bedre enn EPS på mengden vann som absorberes, bor du ikke i myr eller bygger basseng så er det likegyldig. Fuktproblematikken i forbindelse med bygging av hus løser man ved å legge aldringsbestandig plast mellom lag 1 og 2 av cellplast.
Plasten er der for å beskytte mot markradondet.
 
MrJay
Støpte selv to plater i uken. Plastfilm på 0.2mm er for å hindre fukt i dampform fra å trenge opp. At det også hindrer radon (om man ikke har lagt radonslange) er et pluss. Det finnes allerede mange tråder om det, søk og dere skal finne..

Markduk og pukk forutsetter jeg man legger om man har tenkt å støpe betongplate, ville vært ganske dumt ellers.
 
G Gabbe1 skrev:
Nja. Ev. plast mellom celleplasten legger man for å forhindre radonholdig luft å finne veien inn. Når det gjelder fukt så prøver man å minimere fuktbelastningen på celleplasten ved å legge et kapillærbrytende lag med pukk under celleplasten.
Jeg har tenkt å ha massivt tregulv oppå platen. Skal jeg legge folien mellom celleplasten eller oppå betongen?
 
Jeg skulle lagt den oppå betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.