10.342 lest ·
34 svar
10k lest
34 svar
Lettbetongen sprakk. Hva gjør jeg nå?
byggekskum ekspanderer i karmen. iblant så mye at du ikke har noen funksjon i bladet (vinduet/døren går ikke an å åpne),
hylsen fester du på karmen først. justerer inn, fester med skrue.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc396392&katnr=1&katsektnr=22
hylsen fester du på karmen først. justerer inn, fester med skrue.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc396392&katnr=1&katsektnr=22
Ja det funker men det gjelder å gjøre det riktig. Ikke videre å "overfylle" alt og gjerne litt ekstra, for å så stå og se på når det sveller, og sveller, og sveller.... :Omycke_nu skrev:
Har prøvd å lime fast bitene med Sikabond AT nå. Det verste som kan skje er vel at det ikke holder og at jeg må pusse det opp. Har også kjøpt klippspik (125 mm var det lengste jeg fant) og lange spikplugger, får se hva jeg går for. Fyren i butikken syntes jeg skulle bore hull som er større inne i veggen, sprøyte inn ankermasse og feste karmeskrue i den, men jeg tror jeg prøver enklere metoder først.
Kjør i stedet på de utmerkede forslagene fra SBH og Matti_75.uno83 skrev:Har prøvd å lime fast bitene med Sikabond AT nå. Det verste som kan skje er vel at det ikke holder og at jeg må pusse opp det. Har også kjøpt klippspikre (125 mm var lengste jeg fant) og lange spikerplugger, får se hva jeg velger. Fyren i butikken mente jeg skulle bore hull som er større inne i veggen, sprøyte inn ankermasse og feste karmaskruv i den, men jeg tror jeg prøver enklere metoder først.
Det ER godt å ha justerbarheten som karmaskruv/karmhylse gir.
Nojer du når du skal ha i skruen, så kan du jo alltid sette en planke på hver side av veggen og spenne sammen med en tvinge eller to! Men det tror jeg faktisk ikke skal være nødvendig.
Min tanke er at det kanskje er tilstrekkelig å kunne justere den ene siden (er træregel på andre siden av døråpningen), og da bare sørge for å montere lettbetongsiden rett.
Nå klarte jeg å få opp bildet av skruen. Det ser jo ut som et smart alternativ. Veggen er dog veldig porøs, og skruene var ikke så lange om man ikke bruker veldig grove. Ingen problemer i det hele tatt å bore i veggen med vanlig hurtigstålbor, så jeg er bekymret for at det bare blir søppel om man drar litt i en sånn skrue...
EDIT:
Ser nå at jeg så på betongskruen, og at det finnes lettbetongskrue også, som er betydelig lengre.
Om jeg bruker monteringsbeslagene kanskje det til og med går å bruke de nåværende hullene i karmen... http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc433885&katnr=1&katsektnr=34
Nå klarte jeg å få opp bildet av skruen. Det ser jo ut som et smart alternativ. Veggen er dog veldig porøs, og skruene var ikke så lange om man ikke bruker veldig grove. Ingen problemer i det hele tatt å bore i veggen med vanlig hurtigstålbor, så jeg er bekymret for at det bare blir søppel om man drar litt i en sånn skrue...
EDIT:
Ser nå at jeg så på betongskruen, og at det finnes lettbetongskrue også, som er betydelig lengre.
Om jeg bruker monteringsbeslagene kanskje det til og med går å bruke de nåværende hullene i karmen... http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc433885&katnr=1&katsektnr=34
Sist redigert:
Hvorfor holde på med å perforere veggen med alt mulig skrot og kanskje likevel ikke få det til. Jeg antar at din lettbetongvegg er 70 mm, akkurat som dørkarmen. Hvis du sender meg adressen din på e-post, vil du få 2 klippspiker med postbudet i overmorgen, gratis, lengde 160 - 170 mm. Setter du inn karmen riktig, trenger du neppe justere den etterpå. Det må man gjøre i et nybygg, men, denne bygningen har jo stått i over et halvt århundre.
Ja, klippspik holdt jo faktisk i over 50 år med den gamle karmen, så det kanskje er like bra å gå for noe velprøvd. Med dine to komplettert med to stykker 125 mm kanskje det blir bra. Det er ikke særlig stor glipe heller.
Fant tråden når jeg lette etter ideer til innfesting av karmer i mitt -57 blåbetonghus der veggene faller ned bare man ser litt sint på dem.
Det finnes et "nytt system" på k-rauta, der kjøper man en karmeskruv i 3 deler.
* Hylse
* Trykkutjevningsbrikke
* Lettbetongskrue
Gjenget hylsen bakfra på karmens sider
Presser inn brikken slik at man får en større flate som ligger an mot veggstubben
Justerer hylsene til døren sitter noenlunde (det blir jo vanskelig å få åpningens bredde til 100% når man ikke kan presse innover på noen måte).
Når man er fornøyd, skrur man forsiktig inn skruene (~1-1.2dm) i veggen.
Det gikk overraskende smidig, men jeg var nødt til å kjøpe en L-torx da mine bits-holdere ikke gikk inn i karmhullene.
Dyrt som bare det, 1500:- for et sett på ca 100, fantes også for 20 skruer, men jeg trengte 24.
Det blir ikke like bra som å sette i tre lekter, men det blir bedre enn å bore og plugge (for meg).
Det finnes et "nytt system" på k-rauta, der kjøper man en karmeskruv i 3 deler.
* Hylse
* Trykkutjevningsbrikke
* Lettbetongskrue
Gjenget hylsen bakfra på karmens sider
Presser inn brikken slik at man får en større flate som ligger an mot veggstubben
Justerer hylsene til døren sitter noenlunde (det blir jo vanskelig å få åpningens bredde til 100% når man ikke kan presse innover på noen måte).
Når man er fornøyd, skrur man forsiktig inn skruene (~1-1.2dm) i veggen.
Det gikk overraskende smidig, men jeg var nødt til å kjøpe en L-torx da mine bits-holdere ikke gikk inn i karmhullene.
Dyrt som bare det, 1500:- for et sett på ca 100, fantes også for 20 skruer, men jeg trengte 24.
Det blir ikke like bra som å sette i tre lekter, men det blir bedre enn å bore og plugge (for meg).
Takk for tipset!bjozac skrev:Fant tråden når jeg lette etter forslag til innfesting av karmene i mitt -57 blåbetonghus som veggene faller ned bare man ser litt sint på dem.
Det finnes et "nytt system" på k-rauta, der kjøper man en karmskrue i 3 deler.
* Hylse
* Trykkutjevningsskive
* Lettbetongskrue
Gjenger inn hylsen bakfra på karmene
Presser inn skiven så man får en større flate som ligger an mot veggstumpen
justerer hylsene til døren sitter noenlunde (det blir jo vanskelig å få åpningsbredden til 100% når man ikke kan presse innpå på noe måte.
Når man er fornøyd, trekker man forsiktig inn skruene (~1-1.2dm) i veggen.
Det gikk overraskende smidig, men jeg var nødt til å kjøpe en L-torx da mine bitsholdere ikke gikk inn i karmhullene.
Dyrt som pokker, 1500:- for et sett på rundt 100, fantes også for 20 skruer men jeg trengte 24.
Det blir ikke like bra som å sette i trestendere, men det blir bedre enn å borre og plugge (for meg).
Jeg har samme elendigheten i vårt lettbetongparadis. Hittil har jeg saget ut lettbetongen og lagt en stender som jeg har festet inn med plugg og gipspuss og deretter skrudd karmene i den, men det er jo ganske tidkrevende (og støvete).
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Du kan ikke justere karmen og om huset/veggen beveger seg så sprekker det. Skal særlig ikke brukes i yttervegger av tre.
For så vidt er dette en murt konstruksjon så da er bare justeringsproblemet igjen.
For så vidt er dette en murt konstruksjon så da er bare justeringsproblemet igjen.
Nei, man kan ikke justere, men med samme forutsetninger som i mitt tilfelle med 7 cm vegg finnes det ikke en sjanse i helvete at du kan sette inn en plugg som er stor nok til å sitte igjen og stor nok til å klare en karmskrue uten å sprekke veggen.
Foruten ekte karmskruer så finnes det, så vidt jeg vet, ingen konstruksjon med justeringsmulighet. Vender jeg på det og tar, slik som mange andre med samme problem, grunnforutsetningene med innmurte spikre i veggen så har altså ingen justering vært nødvendig å gjøre på 60 år, sannsynligheten for at huset skal bevege seg så mye at jeg trenger å justere nå sammenlignet med 1957 anser jeg minimal.
Så med en egen vekting av risikoanalyse og forutsetninger så strøk jeg karmskruen helt fra listen, igjen var k-rautas system samt spiker/fugeskum, jeg anså at dette var enklest.
Foruten ekte karmskruer så finnes det, så vidt jeg vet, ingen konstruksjon med justeringsmulighet. Vender jeg på det og tar, slik som mange andre med samme problem, grunnforutsetningene med innmurte spikre i veggen så har altså ingen justering vært nødvendig å gjøre på 60 år, sannsynligheten for at huset skal bevege seg så mye at jeg trenger å justere nå sammenlignet med 1957 anser jeg minimal.
Så med en egen vekting av risikoanalyse og forutsetninger så strøk jeg karmskruen helt fra listen, igjen var k-rautas system samt spiker/fugeskum, jeg anså at dette var enklest.