Vi overveier å bruke lettbetong i vårt kommende byggeprosjekt (enn så lenge står valget mellom EPS-blokk (Dorotherm) og 400 mm lettbetongblokk) men jeg er litt usikker på hvor egnet lettbetongen er å ha under jord med motfylling.

Tomten vår skråner ganske bratt (vi pleier å kalle den vår lille svarte løype) og vi kommer til å ha to sokkeletasjenivåer, dvs. motfyllingen vil bli knapt 5-5,5 m høy og vil bli sprengt ut fra fjellet. Veggens bredde er 6 meter.

Vi kommer til å ansette en konstruktør som får beregne det, men jeg er så utålmodig og lurer på hvordan dere andre ville ha gjort det (bortsett fra å kjøpe en flat tomt istedenfor! ;-)

Nei, en flat tomt ville jeg ikke ha kjøpt. Har en tomt selv som skråner ca. 10 m med fin utsikt. I love it! :)
Jeg ville valgt Dorotherm. Nå er jeg ingen konstruktør, men du har da mulighet til å armere både horisontalt og vertikalt i "byggklossene". Dette i kombinasjon med betong synes jeg burde bli en veldig homogen og stabil konstruksjon, spesielt med tanke på at du kommer til å fylle imot. Jeg leker selv med tanken på å bygge ut under bakken og har da vurdert Dorotherm. Dog hadde jeg også tenkt å mure innvendig med 15 cm leca mot Dorotherm-blokkene. Helt unødvendig, men jeg vil ikke ha celleplast + gips. Avskyr gips som ikke er noe å feste i. Selv med en annen plate under synes jeg det er blaha.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.