1.981 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Valg av sparkel for pusset kjellervegg/leca?
Vi vil gjøre våre nybygde kjellerrom mer koselige og har derfor tenkt å sparkle de pussede veggene for en helt glatt finish. Veggene er murblokker av lettbetong som er grunnpussede og deretter finpussede med pussmørtel C.
Hvilken sparkel skal man bruke? Hvordan skal jeg forbehandle?
Veggene er tenkt å males etterpå, og vi vil gjerne fremtidsikre og gjøre alt så fuktbestandig som mulig i tilfelle det mot formodning skulle bli oversvømmelse.
Hvilken sparkel skal man bruke? Hvordan skal jeg forbehandle?
Veggene er tenkt å males etterpå, og vi vil gjerne fremtidsikre og gjøre alt så fuktbestandig som mulig i tilfelle det mot formodning skulle bli oversvømmelse.
Ser at du ikke fikk noe respons. Jeg har samme spørsmål. Hvordan gjorde du så?
Nice! Takk for svaret og tipset. Du hadde ingenting du måtte reparere på veggene, typ fra plugg eller andre skader, eller tidligere malte flater? Hvordan gjorde du i så fall? Jeg har en miks av puss, ren og overmalt med et par forskjellige farger samt hull jeg trenger å fylle i. En årsak til dette er at jeg har slått ned noen vegger og sammenføyd 3 rom.J Jomp3 skrev:
EDIT: Jeg ser jo helt klart på bildet ditt når jeg ser tilbake på den at det mangler puss i enden på "veggen" der. Hvordan fylte du i dette, gjorde du det med sparkel?
Sist redigert:
Bildet er på et dørhull der det sitter en karm i dag, se etter-bildet. Vi har bygget til med både gamle og nye kjellervegger som har blitt pusset opp. Jeg har reparert gamle lettbetongvegger med et sparkelprodukt typ Finja reparere vegg.philsson87 skrev:
Nice! Takk for svaret og tipset. Du hadde ingenting du trengte å fikse på veggene, typ fra plugg eller andre skader, eller tidligere malte flater? Hvordan gjorde du i så fall? Jeg har en mix av puss, ren og overmalt med et par forskjellige farger samt hull jeg trenger å fylle i. En årsak til dette er at jeg har slått ned noen vegger og slått sammen 3 rom.
EDIT: Jeg ser jo helt klart på bildet ditt når jeg ser tilbake på det at det mangler puss i enden på "veggen" der. Hvordan fylte du i dette, gjorde du det med sparkel?
Løsningen med vanlig sparkel blir ikke fukttolerant så jeg måtte gi opp ideen om å gjøre overflatene på soverommet flomsikrede, derimot har vi malt alle boder og tekniske rom med KC-farge.
Flott jobbet! Du vurderte ikke sementbasert sparkel (kanskje dette er selv om de ikke står uttrykkelig i produktbladet), tenkte om de tålte vann bedre. I databladet ser Finjas veggsparkel ut til å passe mine behov ganske bra med vedheftingsevne til blant annet maling (med riktig primer) og at de kan flislegges på. Jeg startet en tråd for mitt spørsmål da jeg gjerne ville ha litt mer input, men takk så mye for din hjelp. Man lærer alltid noe!J Jomp3 skrev:Bildet er på en døråpning hvor det sitter en karm i dag, se etter-bildet. Vi har bygget til med både gamle og nye kjellervegger som er pusset om. Jeg har reparert gamle lettbetongvegger med et sparkelbruk typ Finja laga vegg.
Løsningen med vanlig sparkel blir ikke fuktbestandig så jeg måtte forlate ideen om å gjøre overflatene i soverommet overflomssikrede, derimot har vi malt alle lager- og teknikkrom med KC-farge.
Min tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-spackla-mala-putsvaeggar-enhetligt.557529/
Sementsparkel er slitsom å slipe effektivt så for å få et jevnt resultat raskere så ble det denne løsningen. Lykke til!philsson87 skrev:
Flott jobbet! Du vurderte ikke sementbasert sparkel (kanskje dette er selv om de ikke står uttrykkelig i produktbladet), tenkte om de tålte vann bedre. I databladet ser Finjas veggsparkel ut til å passe mine behov ganske bra med vedheftingsevne på blant annet maling (med riktig primer) og at de går an å flise på. Jeg startet en tråd for mitt spørsmål da jeg gjerne tok litt mer input, men takk så mye for din hjelp. Alltid lærer man noe!
Min tråd
[lenke]
Klikk her for å svare