Hei alle sammen!
Har en liten undring her hjemme. Vi har nettopp flyttet inn i et sokkelhus fra -68 (dessverre ytong). I kjelleretasjen skal jeg bygge et dedikert kinorom, og tanken er å lage et såkalt rom i rommet.
Man har tidligere hatt en peis i første etasje, og støtten til denne finnes i Hobby-rommet, kjelleretasjen. (Se vedlagt bilde)
Spørsmålet mitt er, nå som peisen er fjernet, tør man korte ned disse kortveggene til høyre i bildet med omtrent 300 mm av de totale 800 mm som de er for øyeblikket.
Det er ingen stålbjelke eller lignende som holder bjelkelaget, det er bare lettbetong.
Bjelkelaget selv er også lettbetong, og første etasje er lettbetongblokker. Flatt tak.
Jeg vil bare få litt mer ut av rommet, og hvis det er mulig å få bort litt av disse veggene, ville jeg bli veldig glad.
Forstår at det er vanskelig å vurdere, men alle tips og erfaringer settes pris på!
Har en liten undring her hjemme. Vi har nettopp flyttet inn i et sokkelhus fra -68 (dessverre ytong). I kjelleretasjen skal jeg bygge et dedikert kinorom, og tanken er å lage et såkalt rom i rommet.
Man har tidligere hatt en peis i første etasje, og støtten til denne finnes i Hobby-rommet, kjelleretasjen. (Se vedlagt bilde)
Spørsmålet mitt er, nå som peisen er fjernet, tør man korte ned disse kortveggene til høyre i bildet med omtrent 300 mm av de totale 800 mm som de er for øyeblikket.
Det er ingen stålbjelke eller lignende som holder bjelkelaget, det er bare lettbetong.
Bjelkelaget selv er også lettbetong, og første etasje er lettbetongblokker. Flatt tak.
Jeg vil bare få litt mer ut av rommet, og hvis det er mulig å få bort litt av disse veggene, ville jeg bli veldig glad.
Forstår at det er vanskelig å vurdere, men alle tips og erfaringer settes pris på!
Tveksomt, det ligger sikkert en bjelke på de veggbitene og som det ser ut så ligger nok etasjeskilleren, (en skjøt) oppå den, så å fjerne en bit er nok risikabelt for bæreevnen på etasjeskilleren, kan også være en lettbetongbjelke med en masse armering i
Den delen å regne på er ikke helt mitt bord, men det finnes flere her som kan, ser det litt som overkurs å sette en ekstra avlastning der. Det er til sist og syvende som den eksisterende bjelken bærer opp bjelkelaget (lette betongblokkene i taket) og om det fjernes noe av støtten så kanskje det ikke er bra. Vet du hvor langt inn på veggsnutten som bjelken ligger, hele veien helt ut til vegg eller ut og ligger på vegg. Ingenting som jeg kan svare på distanse.
Hva jeg kan utgjøre på den gamle tegningen så står der Bjelke 330. Hvilket om det stemmer, i så fall ligger en bjelke inn 15 cm på hver side av kortveggene.H Hjulbent skrev:Den delen å regne på er ikke riktig mitt bord, men finnes flere her som kan, ser det litt som overkurs å sette en ekstra avlastning der. Det er til sist og syvende som den eksisterende bjelken bærer opp bjelkelaget (lettbetongblokkene i taket) og om det tas bort noe av støtten så kanskje det ikke er bra. Vet du hvor langt inn på veggsnutten som bjelken ligger ', helt veien ut til vegg eller ut og ligger på vegg. ikke noe som jeg kan svare på distanse
Føles i korteste laget men hva vet jeg..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kan ikke være noen prinsipielle problemer med å erstatte lettbetongen med stål. En 4 m lang HEA 160 bjelke koster ca 3000 kr. Skal du ha HEA 160 profiler som søyle, tilkommer 3000 kr. Knutepunktet er om platen tåler de punktlaster som oppstår?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei. Det er søylene som må bære opp bjelken som utgjør punktlastene. Det er ikke sikkert at kjellerens plate tåler disse. Det må kontrolleres.
Tja, det er jo en ikke ubetydelig jobb. Dessuten risikerer du at betong"kaken" setter seg om de ikke er forsiktige når de veksler av. Mellom de to veggsnuttene som står nær hverandre og litt ut til venstre er det en betongstøp (Bilden i #3). Spørsmålet er hvordan den samverker med lettbetongbjelkene ved siden av den, dvs ytterligere til venstre i bildet.
Du kan jo more deg med å ta inn et tilbud til.
Jeg hadde nok latt veggene være og integrert dem i konstruksjonen. Kanskje veggfaste skap?
Du kan jo more deg med å ta inn et tilbud til.
Jeg hadde nok latt veggene være og integrert dem i konstruksjonen. Kanskje veggfaste skap?
Klikk her for å svare