Jeg har lagt kjølespiraler for naturlig kjøling i hele taket mitt (120m2) som selvfølgelig reguleres så det ikke danner seg kondens.

Tenkte også som et lite eksperiment å kjøre varme i spiralene og dermed få takvarme.

Nå har jeg kommet til det tidspunktet at det er på tide å velge overflatemateriale i taket, nå vil man selvfølgelig få ut så mye som mulig av kjølingen/varmen, dvs. et materiale som har så dårlig isolasjon som mulig.

Vet ikke hva man skal velge, trepanel/gips/osb osv.

bruk plate

gege skrev:
Nå har jeg kommet til det punktet at det er på tide å velge overflatebehandling på taket,
Vet ikke helt om jeg ville hatt det i mitt tak, men vi er jo alle forskjellige :p

saturnus skrev:
bruk metall
Ja det ville vært det absolutt beste, dessverre er det litt for upraktisk og vanskelig å få til å se pent ut.

lordi
Noe må man ha som overflatebehandling, ser ikke så bra ut akkurat nå.
Å kjøre passiv kjøling i taket er ikke noe nytt og vel utprøvd.

Spent vev?

fridde skrev:
Spent vev?
Tja låter ikke så dumt, skal nok sjekke det uansett, det kjedelige er nok at det dannes et lite luftlag mellom varme/kjøle kilden som hindrer "strålingen".

Er litt trøtt i dag, men vil du at varmen/kulden skal spre seg til overetasjen ?

NetNut skrev:
Er litt trøtt i dag, men du vil at varmen/kulden skal spre seg til overetasjen?

Nei, dette er en overetasje; i underetasjen finnes det allerede gulvvarme og et lite vifteelement for naturkjøling.

Tanken var altså først og fremst å få passivkjøling i overetasjen.

gege skrev:
Ja det ville vært det absolutt beste, dessverre er det litt for upraktisk og vanskelig å få til det pent.

lordi
Noe må man ha som ytskick ser ikke så bra ut akkurat nå.
Å kjøre passiv kjøling i tak er ikke noe nytt og godt utprøvd.
Selvfølgelig er det godt utprøvd med kjøling i tak, og det er ikke noe galt i det. Det var bare den forbannede språkpolitiet som dukket opp i hodet mitt igjen, så jeg tullet litt med stavemåten din av ordet overflatebehandling... sorry :o

Vi hadde tidligere takvarme i huset vårt. Det var populært på 70-tallet. Den besto av folie med elslynger. Folien var stiftet mot taket. Deretter var det spent et vevtak ca. 30 mm under dette. Det fungerte brukbart som varmekilde.

Teorien på 70-tallet med takvarme var at det skulle bli strålingsvarme fra slyngene, og da skulle den i første rekke treffe hodet på oss som oppholder oss i rommet. Ved at man da "føler" varmen fra taket, skal man bli ledet til å senke varmen i rommet (det fantes en termostat i hvert rom). Man mente at hodet var den mest sensitive for varme, så varmer man det med varme ovenfra, skulle det være mulig å spare energi.

Jeg tviler på at rørslyngene blir like varme som elslyngene, da er spørsmålet om det blir noen nevneverdig strålingsvarme. Og det trengs kanskje strålingsvarme for å få den gjennom vevtaket.

Hmmm, egentlig skulle du hatt aluminiumsfolie over rørene slik at varmestrålingen reflekteres nedover. Som tidligere innlegg har tipset om kunne man lage et tynt innertak av gjennomsiktig stoff, bare å lage passe store rammer og deretter spenne stoffet over disse. Det gir jo dessuten litt lydisolasjon.

Hempularen: hvilken rar idé, det er jo føttene man går rundt og fryser på hele tiden, så blir man for varm om hodet og senker varmen blir det jo enda kaldere på føttene?

Antar at det var derfor gulvvarme ble moderne i stedet.

hempularen:
Jeg er klar over at det ikke vil bli noen "strålingsvarme", overetasjen trenger ikke spesielt mye varme da den er veldig godt isolert og mye varme kommer fra underetasjen.
Men det finnes systemer for vannbåren takvarme i dag http://www.smartplasticsystems.se/losningar/kombinerad-varme-och-kyla-i-undertak/

NetNut:
Mine rør ligger i en spredt panel med gulvvarmeplater, så i akkurat mitt tilfelle ville en folie ikke gjort noen nytte.
Men stoff ideen høres bra ut synes jeg.

Ellers hva tror dere om en tynn renoveringsgips som man skrur tett mot platen, litt som "komfyr" tenker jeg, at man vil ha god kontakt til varme/kjøle kilden.

Du trenger noen som leder varmen i så fall, gips leder varme bedre enn tre, men er fortsatt relativt tregt. Om du vil bruke renoveringsgips så ville varmeledningen/spredningen blitt bedre om du først fester en 2-3mm aluminiumsplate og deretter gipsen under denne.

Lener nok mot tynn renovasjonsgips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.