3.859 lest ·
11 svar
4k lest
11 svar
Leter etter bra reparasjonsbetong innvendige vegger.
Har et hus der innerveggene består av lettbetong som er veldig myk. Har nå montert opp diverse veggbokser og gjort VIP rørtrekkinger i flere vegger.
Jeg trenger å finne en god reparasjonsbetong som jeg kan fylle igjen alle disse hullene med. Vanlig veggsparkel fungerer ikke fordi det er for store hull. Å blande egen betong er slitsomt og det er også vanskelig å få til riktig konsistens slik at det ikke renner ut av hullene.
Noen som kan tipse om noe bra som er lett å påføre og lett å jobbe med? Gjerne en bøtte da det vil gå med noen liter.
Jeg trenger å finne en god reparasjonsbetong som jeg kan fylle igjen alle disse hullene med. Vanlig veggsparkel fungerer ikke fordi det er for store hull. Å blande egen betong er slitsomt og det er også vanskelig å få til riktig konsistens slik at det ikke renner ut av hullene.
Noen som kan tipse om noe bra som er lett å påføre og lett å jobbe med? Gjerne en bøtte da det vil gå med noen liter.
Har gjort samme sak i mitt hus. Jeg brukte Serpo 224. Finnes på 25 kg sekk, bare å tilsette vann. Du kan blande litt om gangen og føle deg frem. Bland ikke hele sekken på en gang om du ikke er vant, men hell over litt mørtel fra sekken i en bøtte eller annet kar og tilsett litt vann og rør om. Vær forsiktig med vannet, det kan lett bli en velling om du heller på for mye. Det er derfor det er bra å ikke blande alt på en gang. Da har du mulighet til å blande i mer mørtel hvis det blir for tynt. Mørtelen skal ikke renne av sleiva når den er ferdig, den skal være litt fast. Fukt med en sprayflaske der du skal mure/fylle igjen. Er det store hulrom kan det være nødvendig å fylle to ganger. Trykk inn mørtelen og puss til. Sparkle over senere når det har tørket.
Som sagt: det avhenger jo også av alderen på lettbetongen. Grensen går på ca 1980. Før 1980 går alkaliske produkter bra, dvs. ex. Serpo 224. Etter 1980 = bruk lavalkaliske, ex. Serpo 131. Hvis man er usikker på alderen, så velger man lavalkalisk for sikkerhetens skyld.
Tenkte akkurat det samme. Finja har en ganske ambisiøs underlagsguide for gipsmørtel: http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/Underlagsguide_Gipsputs.pdfoskis 123 skrev:
Når det gjelder Maxit så finnes Serpo 105/130/131, som alle er lavalkaliske.
Takk for alle tips.
Huset mitt er fra -75 og det er såkalt blåbetong i en del av
veggene som jeg skal sparkle. Det er ikke kjellervegger (fukt).
Vet ikke om denne blåbetongen er likestilt med vanlig lettbetong.
Så da er det noen av Serpo-produktene eller Gipsputs som gjelder.
Er Gipsputs ferdigblandet ved kjøp?
Dere nevner Finja-Maxit-Knauf, disse har jeg ikke sett i Göteborg-området, eller
kan jeg ha gått glipp av det.
Huset mitt er fra -75 og det er såkalt blåbetong i en del av
veggene som jeg skal sparkle. Det er ikke kjellervegger (fukt).
Vet ikke om denne blåbetongen er likestilt med vanlig lettbetong.
Så da er det noen av Serpo-produktene eller Gipsputs som gjelder.
Er Gipsputs ferdigblandet ved kjøp?
Dere nevner Finja-Maxit-Knauf, disse har jeg ikke sett i Göteborg-området, eller
kan jeg ha gått glipp av det.
Bygg-Max, K-Rauta, Hornbach, Bauhaus, Silvan, Beijers
er vel de byggevarehusene som finnes i mine hjemtrakter
noen som kan gi et tips hvor det finnes så man slipper å kjøre rundt og lete.
Ringe funker nok ikke så bra i alle fall ikke på de store varehusene
er vel de byggevarehusene som finnes i mine hjemtrakter
noen som kan gi et tips hvor det finnes så man slipper å kjøre rundt og lete.
Ringe funker nok ikke så bra i alle fall ikke på de store varehusene
Beijer og K-Rauta har Maxit. Jeg TROR at Hornbach også har Maxit.
Bauhaus har Combimix. Jeg har brukt deres gipsmørtel og synes at den fungerer utmerket. Den finnes i 10 liters spann = passelig tungt å bære på og enkelt å lukke igjen. Du tilsetter vann og så er det bare å sette i gang. Maxits gipsmørtel fungerer sikkert like bra (har bare brukt deres betong).
Jeg vet ikke hva Bygg-Max og Silvan har.
Bauhaus har Combimix. Jeg har brukt deres gipsmørtel og synes at den fungerer utmerket. Den finnes i 10 liters spann = passelig tungt å bære på og enkelt å lukke igjen. Du tilsetter vann og så er det bare å sette i gang. Maxits gipsmørtel fungerer sikkert like bra (har bare brukt deres betong).
Jeg vet ikke hva Bygg-Max og Silvan har.
Klikk her for å svare