Er det en yttervegg eller innervegg?
Har du gulvvarme?
Innervegg holder godt med 90mm, selv borer jeg 30mm ned i betongen for å være sikker på å ikke treffe noen gulvvarme. Så avhenger det jo av hvor tykk betongen er og litt andre faktorer...
Har du gulvvarme?
Innervegg holder godt med 90mm, selv borer jeg 30mm ned i betongen for å være sikker på å ikke treffe noen gulvvarme. Så avhenger det jo av hvor tykk betongen er og litt andre faktorer...
Hvorfor kjører dere med spikerplugg?? M8 Expander kjører jeg alltid til ytterveggsreglene, også innervegger. Følger man tegningen skal man aldri trenge å treffe noen gulvvarmeslange
Hvorfor? Fordi det er praktisk å bare bore hull og slå i pluggen, så er det klart, tidsbesparelse.monsterbyggare skrev:
Prisen vet jeg ikke, men jeg gjetter at spikerplugg er billigere enn expander.
I et nytt hus skal det normalt ikke legges gulvvarme under veggene, men det kan tross alt skje at det gjør det (noen kan ha målt feil). Dessuten går det mating og retur et sted, og disse kan godt ligge der man borer.
Mitt tips er å aldri bore dypere enn 3 cm ved montering av innvendig vegg. Yttervegg er en annen sak, der kan man tørre å bore litt mer.
Med ekspander borer man også bare hull (både i tre & betong) og slår deretter inn ekspanderen, sett på en stor firkantskive så mutteren ikke trekker seg inn i materialet bare. Det er mer holdbart enn spikerplugg etter min erfaring, men men det er bare min mening...
Klikk her for å svare