Jeg er ganske novise på dette med å bygge, men synes det er veldig gøy og vil gjerne prøve selv (med hjelp fra min pappa). Vi har nettopp begynt å bygge et bod i tilknytning til vårt 60-tallshus. Altså en veggbod. Da jeg gjerne vil at det skal skille seg ut litt rent arkitektonisk, har jeg fått for meg at jeg vil ha en panel som ligner disse. Legger ved bilder.
Men nå til spørsmålet, hvordan gjør jeg dette rent byggkonstruksjonsmessig? Finnes det noen vennlig sjel som kunne forklare eller gi tips og kanskje til og med enkelt tegne opp hvordan dette kunne gjøres og hvilke materialer jeg skal bruke? Bodet skal isoleres og males med svart slamfarge for fasaden er tanken.
Tusen takk på forhånd!

• Moderne rektangulær bygning med vertikalt trepanel og en svart dør, brukt som inspirasjon for et nytt byggeprosjekt.
  • Svart panel med vertikale spiler på vegg, for moderne arkitektonisk utseende. Tanken er å isolere og male med svart slamfarge.
  • En trepanelvegg i moderne stil med vertikale trebord over et vindu, del av et byggeprosjekt ved et 60-tallshus.
  • Bygning med vertikal, grå trepanel, vindu med brunt treverk. Bakgrunn med trær.
Og hvordan ser "60-talshuset ut?
Sara Frost Sara Frost skrev:
Dvs et vegglager
Hva er et vegglager?

Sara Frost Sara Frost skrev:
Da jeg gjerne vil at det skal skille seg ut litt rent arkitektonisk...
Vanligvis prøver man jo at nye tilkomne bygninger smelter inn i det gamle miljøet, men her tenker dere altså motsatt. Hvorfor?

Omvendt låspanel er vel ikke noe hokus pokus med, smale bord først og brede som lås.
Det på bildene har noe værbestandig bak bordene.
Tenk på at det blir mer pirkete å male smale åpninger.

Protte

• Liker
JF89
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Og hvordan ser "60-talshuset ut?
[bilde][bilde]
Hva er et vegglager?

Et lager som bygges mot en eksisterende yttervegg☺️

Normalt prøver man jo at nye tilkomne bygninger smelter inn i det gamle miljøet, men her tenker dere altså motsatt. Hvorfor?
Uttrykte meg kanskje litt dumt. Vil at det skal passe sammen med vårt hus, men moderniseres litt, vil ikke sette opp vanlig panel. Vi tenker at vi skal snart bytte panelet på huset og da eventuelt til noe likt dette
Moderne hus med store vinduer, svart panel, uteplass med solseng og blomsterhage i forgrunnen.

Får dere byggetillatelse for det da?

Protte

prototypen prototypen skrev:
Får dere byggelov for det da?

Protte
det tror jeg nok da det er flere i området som har fått det.

Hvordan gjorde dere @Sara Frost? Har dere fått det til som på bildene? Jeg har lyst til å ha smale først og så variere bredden på krøllene med tre-fire forskjellige og variere i et mønster...

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Og hvordan ser "60-tallshuset ut?

Hva er et vegglager?

Normalt forsøker man jo at nye tilkomne bygninger smelter inn i det gamle miljøet, men her tenker dere altså tvert imot. Hvorfor?
Men hva er det for feil med deg... hvorfor kan du ikke holde deg til hennes spørsmål uten å pretensiøst begynne å gjennomføre en forhør?

V Vrångekärr skrev:
Men hva er det for feil med deg... hvorfor kan du ikke holde deg til hennes spørsmål uten å pretensiøst begynne å stille til med et forhør?
Hei og velkommen til Byggahus @Vrångekärr
OT:
Vet ikke om du gjorde dagens trådoppdatering (det nest siste innlegget ble gjort for 5 år siden), men om du ikke kommer med mer interessante innlegg fremover kan du gjerne vente ytterligere 6 år med å skrive neste..

Til TS @Sara Frost
Hvordan ble bygget, kan vi få se noen bilder og få vite hvordan det ble?

• Liker
Joak
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.