Hei,

Oppdaget en fuktskade i parkettgulvet. Brøt opp gulvet og deler av gipsveggen - legger merke til at når man skyller på overetasjen så lekker det rundt røret som løper i veggen. Avløp fra overetasjen. Er dette korrekt installert/utført? Skal det se slik ut? Dimensjonene på rørene? Hvordan det er koblet? Eller bare muffen som er problemet - alt annet ser ok ut? Hva sier dere som har erfaring?

• Grått og oransje avløpsrør med kobling, installert mellom trestendere på et betonggulv. Potensiell lekkasje observert ved muffen.
Rickard.
Lekker det så er det åpenbart ikke riktig men det går ikke å se noe feil ut fra bildet.

• Liker
SvanteC
  • Laddar…
P
Lekker det det fra muffen?
Ser ut til å være en skyvemuffe så den kan være litt dårlig forskjøvet slik at den ikke er sentrisk over skjøten..
Så vidt jeg vet er det ikke godkjent med markrør det røde røret i støpningen, vanligvis er det bare de grå som er godkjente..

Er det en skjutmuff så kanskje den ikke sitter midt over rørendene.....

Protte

P
prototypen prototypen skrev:
Er det en skjutmuff så kanskje den ikke sitter midt over rørendene.....

Protte
Man pleier å sentrere..
Men visst det er ikke på millimeteren😊

Markerøret som stikker opp er ikke lystålig, men det spiller ingen rolle i en vegg. Det påvirker heller ikke tettheten.
Skyvemuffhypotesen satser jeg også på.
Ta en brekkjern og prøv å få opp muffen, men smør først med litt oppvaskmiddel ovenfor. Det kan være lurt å først kjøpe en ny skyvemuffe 110mm.

P
Intet Intet skrev:
Markrøret som stikker opp er ikke lyståligt, men det spiller ingen rolle i en vegg. Det påvirker heller ikke tettheten.
Jeg satser også på skjøtemuffeshypotesen.
Ta en brekkjern og prøv å få opp muffen, men smør først med litt oppvaskmiddel ovenfor. Det kan være lurt å først kjøpe en ny skjøtemuffe 110mm.
https://www.pipelife.se/nyheter/solblekta-roer---pipelife-reder-ut-begreppen.html

Rejäl skrev:
[lenke]
Så bra. Da kan alle i Storbritannia puste ut😀

Rejäl skrev:
Lekker det fra muffen?
Ser ut til å være en skyvemuffe så den kan være litt feilplassert slik at den ikke er sentrisk over skjøten..
Så vidt jeg vet er det ikke godkjent med markrør det røde røret i støpen, vanligvis er det bare de grå som er godkjente..
Det stemmer, tror det lekker fra muffen. Er det noen andre som kan bekrefte at det røde røret ikke er godkjent i støpen? Vet noen i så fall hvorfor det er slik? Hva blir konsekvensene?

Rickard. Rickard. skrev:
Lekker det så er det åpenbart ikke riktig, men det går ikke an å se noen feil ut fra bildet.
Noen sa at dimensjonene på røret eller typen av rør ikke er godkjent for bruk slik det er brukt på bildet? Riktig skjøtet? Hva sier du om det? Ser det greit ut? Bortsett fra at muffen da kanskje ikke er helt sentrert og lekker?

Rickard.
PP-markrør støpes gjennom plater hele tiden og hvis det viser seg at det ikke er godkjent, så er konsekvensene uansett absolutt ingenting, det er ikke det som er problemet.

Jeg kan ikke se om det er en dobbelmuffe eller skyvemuffe ut fra bildet, men hvis du finner en annen merking på den, står det kanskje, en skyvemuffe kan flytte på seg og skal klamres fast.

P
W WilliamÅberg skrev:
Det stemmer, tror det lekker fra muffen. Er det noen annen som kan bekrefte at det røde røret ikke er godkjent i støpingen? Vet noen i så fall hvorfor det er så? Hva blir konsekvensene?
https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/rorlathund_1005.pdf

https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produkter/inomhusavlopp

Det handler vel om at de skal tåle å bli faststøpte, men jeg tror ikke at ditt problem handler om det røde røret, ville bare påpeke at det kan oppstå problemer.
Før du rører skyvemuffen trenger du å kjøpe en vanlig 110 muffe og en skyvemuffe og en bit rør, for du kan aldri bare bytte skyvemuffen uten å sage av en bit rør for å sette inn en ny.

P
Rickard. Rickard. skrev:
PP-markrør støpes gjennom plater hele tiden og hvis det viser seg å ikke være godkjent, så er konsekvensene uansett absolutt ingenting, det er ikke det som er feilen.

Jeg kan ikke se om det er en dobbelmuffe eller skyvemuffe fra bildet, men hvis du finner en annen merking på den står det kanskje, en skyvemuffe kan flytte på seg og skal klemmes fast.
Men det gjøres ikke lenger, de fleste rørfirmaer er ganske nøye med å ha godkjente rør for innstøping.. Men jeg er enig med deg at jeg ikke tror TS sitt problem er det røde røret, men muffen..

Rejäl skrev:
du kan aldri bare bytte skyvemuffen uten å sage av en bit rør så du får plass til en ny..
Joda! Går røret opp til taket kan TS nesten helt sikkert bøye ut røret. Av med gamle muffen og på med den nye.
Men klart. En plan B er jo aldri feil.

P
Hvis man ikke ser eller vet hvilken retning bøyningen i taket/bjelkelaget går, er det ikke hensiktsmessig å trykke eller dra røret så mye, for det kan påvirke bøyene som ikke synes, og disse kan være fikserte og risikerer å gå i stykker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.