Hemmakatten
Var inne i et gammelt 1800-tallshus i helgen. Huset er renovert og på innerveggene er det leirklinet (tror jeg det het). Hva jeg forsto så er leirkling en blanding av hestemøkk, sand og noe mer?. Det ser ut som litt grove ujevne pussvegger. På det var det malt med en litt "gjennomsiktig" varm, matt farge. Alt dette er nylaget av håndverkere som tydeligvis kunne teknikken fortsatt. Ifølge opplysningene er det samme prinsipp som skånelängor er bygget med. Det skal også være lyddempende og varmende.
Veggene var veldig vakre. Er det noen som vet mer om leirkling?
 
Jeg var på Gysinge senter for bygningsvern og så blant annet en leirkledt vegg. På et skilt ved veggen sto det at 1-2 cm leirpussing ga like god isolasjon som 10 cm steinull. Litt bemerkelsesverdig syntes jeg.

Leirpussingen har nok blitt laget med litt forskjellige materialer i ulike deler av landet. Man har tatt det som var lettest tilgjengelig, men en grunnkomponent må jo være leire synes jeg.
 
halm har jeg for meg at det skal være også. Sikkert malt med noen emulsjons- eller kalkfarge.

vanlig i gamle torp og lignende. Sies å være ganske enkelt å kladde opp. Jeg har kjørt med kalkpuss istedenfor, og det funket i alle fall. Ble litt trist når det fjerde laget skulle opp bare...
 
Hemmakatten
Var litt deppa i går. Bare 10 stykker som har lest tråden og ingen som har svart. Og jeg som synes leirklining var så interessant! :). Nå føles det bedre. Tenkte jo at flere av "gamle revene" på forumet burde vite mer. Og se, det gjør de jo. ;)
Men, jeg er helt sikker på at jenta i det huset jeg var inne i sa at det var hestegjødsel og sand i leirblandingen, men du Harrys nevner ingenting om det. Kan det være at jeg har hørt feil?
Jeg syntes veggen føltes veldig behagelig og varm å ta på. Er dette noe man muligens kan ha i et nybygd hus? Kanskje direkte på en lecablokkevegg?
 
Hemmakatten
Takk for tips og ideer. :) Så gøy å lese artikkelen. Denne veggen så dessuten helt annerledes ut. Den virker mye glattere enn de veggene jeg så.

Skal virkelig sjekke ut dette med kurs. Blir faktisk mer og mer tent på ideen med å ha leirepussede vegger. Vårt nye hus kommer til å bli et moderne hus, ikke en "nyfunkis" men mer smelte inn i naturen, lavt med stein og tre med naturfarger. Tror at det kan bli fint med leirepussede innervegger, liker brytningen mellom gammelt og nytt.
 
I vårt gamle hus er det leirklining på veggene. Det er en mørk tordengrå farge. Vakkert
Dette fantes under et titalls tapeter og nederst aviser fra 1910 ca. Leira blir værende og på det skal vi sette gips (rehab-plate 6,5 mm) Vi tror at det blir mer holdbart å tapetsere på det. Og jevnere.
Deilig å lese om brannsikkerhet. :)
 
Hemmakatten
Takk for ytterligere kommentarer og innspill. Var inne på byggnadsvårdssidan og kikket. Siden den er såpass "nyoppstått" var det enda ikke så mange innlegg, men det kommer vel med tiden. Skal definitivt holde et øye med siden.
Tror dere at det kan fungere med lerklinade innerväggar til et moderne, nybygd hus? Eller vil det se helt feil ut?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Takk for ytterligere kommentarer og innspill. Var inne på byggnadsvårdssidan og tittet. Siden den er såpass "nyoppstått" var det ennå ikke så mange innlegg, men det kommer vel med tiden. Skal definitivt holde et øye med siden.
Tror dere at det kan fungere med leirtapetserte innervegger til et moderne, nybygd hus? Eller kommer det til å se helt feil ut?
Hei hemmakatten. Hvordan ble det? Leirtapetserte du de nybygde veggene dine? Vi holder på å bygge hus, og jeg vil leirtapetsere noen av veggene, men lurer på hva man skal ha som underlag/skive for at det skal bli bra når man ikke har en tømmervegg å feste det på.

Daniel
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.