Dette er jo en kjempespennende Off Topic diskusjon! Handler jo i alle fall ikke om å bygge hus.
Hva er høy og hva er halm?
I min verden er høy gress med eventuelt frø (frø = protein og fett).
Nå til dags når bøndene tar gresset hver fjortende dag, er det vel ikke mye frø i høyet for det meste.
Halm = gress, hvete, rug, bygg, timotei, havre, loddetistel, kryfletistel eller hva alt det kan være som vokser, der man har tresket bort frøet, så bare strået er igjen.
Har jeg noenlunde rett så langt, Haavard (jeg fikk inntrykket at du var agronom)?
I mange år, før vi måtte avlive vår hest på grunn av sykdom, ble den hovedsakelig fôret med gressfrøhalm.
Den var nemlig lett utsatt for forfangenhet og tålte ikke kraftigere fôr.
Nåvel, hva inneholder halm? Jo, cellulose.
Halm inneholder masse næring i form av cellulose, som mikrobene i hestenes og kuenes mager kan bryte ned og omdanne til sukkerarter som pattedyrene kan nyttegjøre seg.
Det er jo derfor vi har storfe! For å forvandle "verdiløse" gressmarker til høyverdig fett og protein.
God helg! Forhåpentligvis med en god biff av "naturkjøtt".
I Sverige bygger man hus av halm fra bygg, hvete, rug eller havre. I deler av USA bruker de mye rishalm. Halm fra gressfrøproduksjon (der jeg kommer fra ville vi kalt det fröhøy - blir lett begrepsforvirring når man ikke snakker samme språk...) har et næringsinnhold som ligger mellom høy og "vanlig" halm.
Halm inneholder næring, men mye mindre enn høy og er nok ikke noe som gis til dyr som skal produsere kjøtt eller melk. Som tidsfordriv og til dyr som ikke tåler sterk kost er det nok bedre.
Her er faktisk den beste inventering jeg har sett av svenske lerhus, til tross for at det ikke er den egentlige innretningen. Flere av disse har jeg altså besøkt. Det finnes zoom-mulighet så man kan lese teksten. http://www.stjarnsund.com/attachments/Studieresorna_A3.pdf
Maja Lindstedts leirehus i den kritiske fasen. Liten bilde på det ferdige resultatet i inventeringen ovenfor, om det nå virkelig er det samme. Selv har jeg jo vært med på slike byggeprosjekter, så jeg er mest nysgjerrig på hva de gjorde med hagen etter dette
Nei, det der er Lena Falkhedens hus. (Altså bilde 3 fra 2007).
Må være et gammelt bilde for det huset ble vel bygget omtrent ved tusenårsskiftet? Jeg var der for 3-4 år siden og da var det ferdig. Fine vinduer fra et sykehus i Göteborg.
Selv har jeg også besøkt et antall av husene. Har vært inni fem og sett to eller tre fra utsiden.
Nr. 10 -05/2 -06 ser morsomt ut, har du vært der?
11 og 12 -05 er lerhalmhus. Kan du teknikken der?
Man reiser til Norge. (Ikke Svalbard med mindre du bor der). Eller Grønland. Island går også, men der tror jeg det vanskelig å komme til for utlendinger uten stor lommebok.
Russland funker nok også, men det vet jeg ingenting om.
Nei, det der er Lena Falkhedens hus. (Altså bilde 3 fra 2007). Må være et gammelt bilde for det huset ble vel bygget omtrent ved tusenårsskiftet? Jeg var der for 3-4 år siden og da var det ferdig. Fine vinduer fra et sykehus i Göteborg.
Jeg forstår..
haavard skrev:
Selv har jeg også besøkt et antall av husene. Har vært inni fem og sett to eller tre fra utsiden.
Vi har tydeligvis vært i forskjellige hus da.
haavard skrev:
Nr. 10 -05/2 -06 ser morsomt ut, har du vært der?
Javisst, det er to forskjellige hus i en by, de har forskjellig farge.. Jeg arrangerte en studiebesøk der for en økolandsbyforening fra Göteborg sommeren 2001. Per A guidet i to timer for 50:- per pers!
haavard skrev:
11 og 12 -05 er straw clay hus. Kan du teknikken der?
De er ikke bygget i samme teknikk. Kirken er laget av pressede blokker, de husene i Hare Krishnas by er jeg ikke sikker på da det var lenge siden, men jeg har vært på guidet tur der også.
De er ikke bygget i samme teknikk. Kirken er laget av pressede blokker, de husene i Hare Krishnas by er jeg ikke sikker på da det var lenge siden, men jeg har vært på guidet tur der også.
Nei, ikke på disse. Lerhalmsblokker er nærmest en variant av adobe, som egentlig inneholder mye mindre halm (i kirken er jo ikke blokkene bærende, som i adobe)
Denne lille artikkelen laget jeg som en del av prosjektet for å fikse lerhusartiklene i grunnen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mackelering
Det er altså oversettelsen av cob. Kubbhus er derimot noe annet.
De husene du likte (Solvik) er laget i en variant av mackelering (lerbrød)
Det var altså jeg som gjorde dette på Wp:
Grovfikser artiklene, inntil videre verifisert de ut fra tyske, franske og engelske wikilenkene, poenget med prosjektet er altså å sage opp artikkel Jordhus til sine riktige internasjonalt baserte bestanddeler.
Husene i Hare Krishnas by så jeg for ti år siden og husker ikke helt, men det var bærende tre iaf, så tror jeg at det var isolert med halmballer. Leire inn- og utvendig. Det var definitivt ikke kubb, mackelering, lerbrød, lerhalmblokker eller treflisleire, det var enten halmballer eller lerhalm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.