K
Jeg ønsker å gjøre om min overetasje til en 60m2 attefallslägenhet og vurderer hvordan jeg skal møte bbrs krav til leilighetsskillende bjelkelag. Brannkravene fikser vi med dobbelt gips og steinull. Men hvordan fikser man enklest lydkravet?

220 mm trebjelkelag cc 30/60 i dag.
 
Hva er en attefallslägenhet?

Regn med et bjelkelag på minst 400 mm tykt. Går du inn på isolera nettside har de konstruksjonsbilder.
 
Er du sikker på at du trenger å oppnå nybyggkravene? Det finnes ikke bad/toalett i dag, så du søker om byggetillatelse for en ny leilighet eller?

Det finnes forskjellige måter å løse det på. Hvis man ikke har mulighet til å heve gulvet til en total tykkelse på bjelkelaget på 400-500 mm, så er alternativene sylomerlister og et tungt overflatesjikt av betong, fibergips eller flere lag gips. Se følgende lenker.

http://www.lip.dk/media/173262/lewis_laxstj_rtpl_t.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=gV9XcgYShoQ

http://christianberner.se/$-1/file/tysta-hus-del1-stegljudsisolering-i-trabjalklag-2012.pdf

Jeg ville ha stivet opp gulvet med korte bjelker også hvis den eksisterende bjelkelaget skal brukes.
 
Sist redigert:
K
Takk så mye for deres svar. Har 2,5 i takhøyde på øvre plan i dag så laxstjärtslösningen er absolutt mest interessant. Må sjekke opp kostnader og om grunn og vegger kan ta opp de ekstra belastningene.

Edit. Løsningen med Sylymer kanskje likevel er mer passende for en hjemmefikser.. burde bli marginalt billigere også :/
 
Sist redigert:
Sylomerlister har man uansett konstruksjon for å hindre trinnlyd fra å flanke til etasjen under. For å få godt resultat trenger overflaten å være tung. Et alternativ er som i lenken; gulvspon og noen lag gips. Ulempen blir byggehøyden. Et alternativ er å velge fibergips som er tungt i seg selv, og man trenger da bare en plate.

Om du skal gjøre jobben selv er det kanskje mest praktisk med Sylomerlister og deretter fibergipsplater, type GIFAfloor fra Knaufdano. Disse veier mellom 38–57 kg/kvm avhengig av tykkelse.

http://www.knaufdanogips.se/index.p...sentation/skivundergolvsystem/fribarande-golv
 
K
Byggehøyden er ikke så begrenset at jeg ikke kan legge flere lag med gips.. men takk for tipset, er det ikke kjempedyrt virker det som det sparer en del tid

Bygningens stabilitet bygger til en viss grad på skrulimmet gulvbjelkelag, hvordan løser jeg det med sylomerlister som limes og har flytende gulv? Er det ikke noe å ta hensyn til?
 
K
Jeg kunne legge enda en bjelke mellom hver for å få cc 30. Det er jo ikke så mye ekstra arbeid om jeg uansett skal legge flytende gulv. Spennvidden er på fire meter, så to kortlinger per mellomrom?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.