Vi holder på med å bygge et lettbetonghus, og byggefirmaet lager skallet på huset og nedenetasjen. En del av ovanetasjen kommer til å være en utleieleilighet, så byggefirmaet vil ha dobbel gips i taket på nedenetasjen, og vi må ha en brannvegg, leilighetsskiljende vegg mellom våre rom og utleieleiligheten (på ovanetasjen). (Kanskje ifølge den konstruksjonen som anbefales av Träguiden. Selvfølgelig kommer vi til å fylle bjelkelaget med steinull, og ha en slags trinnlyddemping. Vi vil ha gulvvarmesløyfer innstøpt i gipsremser 13 mm på sponplategulvet (igjen på plan 2).

Vi har et problem med konstruksjonen. Kan vi legge sponplategulv, med 13 mm gips oppå (gulvvarmesløyfene vil ikke krysse/gå under den kommende brannveggen men trekkes i en av lettbetongveggene isteden) på hele gulvarealet, altså også der brannveggen kommer til å bygges?
Det er vel enklest å legge sponplategulvet over hele gulvarealet - men spørsmålet er om man da oppfyller brannkravene?

Man kunne selvfølgelig legge et ytterligere lag gips på gulvvarmen (limes på, for å ikke punktere gulvvarmesløyfene), for å øke brannsikkerheten. Et pluss er vel at det også demper lyd. Deretter kunne man bygge den leilighetsskiljende veggen oppå.

Hva anbefaler dere?

Hva gjør gipsremserne for nytte, spare flytsparkel? På en godkjent brannvegg pleier gipsen gå ned til undertaket og opp til råsponten. Så nei, legge gulvet først kan jeg ikke tenke meg er godkjent.

Ja gipsremserne sparer selvfølgelig flytsparkel. Med to lag gips (inkludert laget med gulvvarmen - men som jeg sa før, kommer det ikke til å være noen gulvvarmesløyfer under brannveggen) på sponplategulvet burde det vel være greit. Det er ikke en bærende brannvegg.

O
Tenk på at brannklassifiseringen skal være EI 60...
Holder det med dobbeltgips da? Ytterdøren til leiligheten pleier normalt å holde med EI 30

Har ikke med brann å gjøre, men gulvvarmeslyngene burde deles opp slik at du kan regulere utleieleiligheten separat. Dette løser også brannspørsmålet...

Ja, det blir to givere for gulvvarmen, så sløyfene for utleieleiligheten blir separate.

freddemp5a skrev:
Ja gipsremserne sparer selvfølgelig flytstøpen. Med to lag gips (inkludert laget med gulvvarmen - men som jeg sa før kommer det ikke til å være noen gulvvarmeslynger under brannveggen) på sponplategulvet burde det vel være greit. Det er ikke en bærende brannvegg.
Jeg tror dessverre ikke at veggen oppfyller brann- og lydkravene da. Veggen må også lydmåles, har jeg for meg, av en autorisert inspektør.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.