B
Jeg prøver å gi noen råd til en annen som har kjøpt en leilighet i utlandet. I dette prosjektet overlates leiligheten i prinsippet rå til leilighetseieren, bortsett fra vinduer og varmerør/radiatorer som er satt inn. Alt med strøm, vann, overflater må gjøres av leilighetseieren. Dette gir en del rom for hvordan ting skal gjøres og hvordan det gjøres best.

Tilsynelatende er det andre som setter i gang med å frese i vegger overalt for elektrisitet og apparatbokser. I baderom støper leilighetsinnehaveren inn ekstra lag gulv som man deretter meisler spor i for avløp osv., noe som for meg høres ut som håndverkerne skaper dobbelt arbeid, hvorfor ikke støpe med rør allerede lagt eller med former for å deretter kunne legge rør/ledninger?

Når det gjelder vegger, som for det meste ser ut til å være leca-vegger, er det vel bedre å sette stålstendere og gips sammenlignet med å frese inn elektriske ledninger og deretter pusse veggene?

Claes Sörmland
Skitenkelt med elektriske ledninger i massive murvegger. Bare å bore (frese) kanaler, inn med ledninger med noen klammer (ingen rør) og så på med puss. Hvis arbeidsstyrken er vant til å jobbe med murverk og ikke plater, går det raskt og koster lite. Krever heller ikke en masse unødvendig planlegging og tegninger som det gjør i Sverige. Færre kontortimer og direkte utførelse sparer penger. Og et minimum av verktøy og materialer.

• Liker
TommyC
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skitenkelt med elledninger i massive murvegger. Bare å bile (frese) kanaler, inn med ledninger med noen klammer (ingen rør) og så på med puss. Hvis arbeidsstyrken er vant til å jobbe med murverk og ikke plater så går det raskt og koster lite. Krever heller ikke en masse unødvendig planlegging og tegninger som det gjør i Sverige. Færre kontortimer og direkte utførelse sparer penger. Og et minimum av verktøy og materialer.
Rør freser man vel gjerne inn når man likevel holder på tenker jeg. Men det føles jo som man får en høyere finish / triveligere innemiljø om man setter stålstendere og gips på leca-veggene enn kun pussede leca-vegger?

D
B bygges skrev:
Rør freser man vel gjerne inn når man likevel holder på tenker jeg. Men det føles jo som man får en høyere finish / triveligere innemiljø om man setter stålstendere og gips på leca-veggene enn kun pussede leca-vegger?
En vakkert pusset vegg holder jeg for betydelig vakrere enn en gipsvegg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.