Hei,

Jeg er i ferd med å renovere kjøkkenet i leiligheten min i en eiendom fra 1911. Ved forrige kjøkkenrenovering (eller enda tidligere, jeg vet ikke) har man ført VA- og el-stammer tvers over bjelkelaget og gulvet for å sette kjøkkenet på den andre veggen.

Da man gjorde dette, har man saget ned ca 7,5x7,5 cm i bjelkelaget for å kunne legge ned avløpsstammen der. Nå har jeg hatt en autorisert gassmontør hos meg fordi jeg vil føre inn gass til kjøkkenet. Han nevnte at det er mulig å føre gassledningen i dette rommet, men da må jeg ta ut cirka 5 cm til i bjelkelaget ved siden av avløpsstammen.

Ifølge ham blir ikke holdfastheten/bæreevnen i bjelkelaget påvirket så lenge man ikke sager dypere enn de 7,5 cm som man tidligere har saget ut. Stemmer dette - og/eller bør jeg få dit noen som kan se etter om de som saget ut for avløpsstammen i det hele tatt visste hva de gjorde, og om holdfastheten er i orden etter at jeg har saget ut for gassledningen?

Mvh,

Jeg skulle snakke med foreningen om dette! Dette påvirker nemlig den bærende konstruksjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.