Har allerede stilt et lignende spørsmål under forumet "Golv." Takk for svarene, men føler at jeg ikke helt har fått grep om spørsmålet. Dermed spør jeg også på dette forumet.

Hvordan skal jeg tenke ved legging av tregulv Dala-Floda, når det kommer til lengderetningen på plankene? Hva avgjør lengderetningen?

- lysinnslipp
- retning på panelet i takene (dessverre varierer lengderetningen i forskjellige rom)
- at man kommer inn med kortsidene under kjøkkenskap og dermed lettere kan skyve plankene helt inn mot vegg
- husets lengderetning
- at skjøtene synes mindre om man legger plankene i en viss retning

Hva skal jeg la styre? Kan legge til at det er en ganske åpen planløsning hvor man først kommer inn i en gang (fra nordsiden), rett fram har man da en ganske stor åpning direkte inn mot stuen (her er det en altandør rett fram, døren her er altså sør), til høyre for stuen er det et spiserom og mellom disse to rommene er det en enda større åpning, fra spiserommet kan man så svinge til høyre og kommer da inn i kjøkkenet, og så er man tilbake i gangen igjen.

Spørsmålet er om jeg skal legge plankene rett fram og inn i stuen, nord til sør, eller om jeg heller skal "binde sammen" stuen med spiserommet og dermed legge plankene fra venstre til høyre?

Takk for gode råd!

Det er til største delen en smakssak.

Min smak er at det (nesten) alltid skal ligge i husets lengderetning.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
larsbj, hva er det som ofte får deg til å føle/mene det tror du?
Hva er det som føles riktig med å nettopp velge husets lengderetning?
Det bare "føles så" eller? :)
Av hvilken grunn kunne husets lengderetning i stedet føles helt feil?

Hvordan er det med lysinnslipp og skjøter?
Når synes skjøtene minst?

Det er nok for det meste at jeg er tradisjonell og liker hvordan det ser ut i eldre hus.

Men også det praktiske i at i et vanlig trehus med trebjelkelag så blir det på den måten.

Unntak kunne være når et veldig langsmalt rom går tvers igjennom huset f.eks. korridor eller hall.

Mitt hus er fra 1893. Det nye tregulvet skal skrus i det gamle plankegulvet som jeg vil la ligge igjen under. Altså, det går å skru i dette og man er ikke avhengig av trebjelkene.
Det eksisterende originalgulvet ligger i husets lengderetning. Det samme gjelder tregulvet i andre etasje.
Som du skriver, man la tydeligvis på denne måten før. Husets lengderetning.

I mitt tilfelle er det eneste langsmale i underetasjen en liten minimal passasje fra hallen forbi en liten toalett.
Hvis jeg velger å legge i husets lengderetning er dette et så lite rom at jeg tror ikke at det ville forstyrre.

Hvis jeg velger å legge i husets lengderetning vil dette også innebære at plankenes kortsider kan skyves inn under kjøkkenskapene. Dette kan kanskje være bra, at man lettere kan få inn gulvet under kjøkkenskapene.

Så, mer tradisjonell/gammeldags stil er kanskje å gjøre som du skriver!?
Men, da blir det motsatt av lysinnslippet...
Jeg liker dog også å prøve å beholde "den gamle stilen".

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Skulle man eventuelt kunne bytte lengderetning i et hjørne?
Har et mindre ganske langstrakt rom, i et hjørne av huset, der forresten perlesponttaket går den andre veien.
Eller blir det bare stygt å bytte retning i et lite rom?
Gjør jeg det får jeg nemlig plankene til å ha samme retning som i taket og bordene blir ikke så korte på gulvet.
Eller, bør man helt klart ha samme lengderetning i alle rom?

Hvis du legger det nye gulvet i samme retning som det underliggende gulvet, kan overgulvet bli bølgete fordi eventuell bølgete form i undergulvet kan forsterkes. Rommets dimensjon ser ut til å øke i retning med gulvplankene rent optisk. Verdt å tenke på.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Mye å tenke på... :)

Thomas_blekinge, du ville altså legge det nye gulvet motsatt vei mot det underliggende?
Uansett alt annet som kan styre?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.