6.744 lest ·
7 svar
7k lest
7 svar
Legge tregulv i "feil" retning over bjelkelag/varmegulv
Hei!
Har noen peiling på hvordan man gjør det når man vil legge tregulvet i "samme" retning som det bærende 22" sporede sponplategulvet?
I samtlige produsenter av sporede gulvsponplater står det tydelig at parkett skal legges tvers over retningen på gulvsponet, og at gulvsponet skal ligge på tvers over gulvbjelkene. I mitt tilfelle gjør dette at tregulvet blir estetisk feilplassert.
Noen som har en smart idé eller er det inn med gulvgips eller lignende under gulvsponet først?
Har noen peiling på hvordan man gjør det når man vil legge tregulvet i "samme" retning som det bærende 22" sporede sponplategulvet?
I samtlige produsenter av sporede gulvsponplater står det tydelig at parkett skal legges tvers over retningen på gulvsponet, og at gulvsponet skal ligge på tvers over gulvbjelkene. I mitt tilfelle gjør dette at tregulvet blir estetisk feilplassert.
Noen som har en smart idé eller er det inn med gulvgips eller lignende under gulvsponet først?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er gulvbjelkene som er de bærende elementene. Gulvsponplatens primære oppgave er å binde sammen tilgrensende bjelker slik at de samvirker bedre. Vil du legge gulvplanker som ligger parallelt med gulvbjelkene, må du ta opp sponplaten og legge kortlinger mellom gulvbjelkene på tett c/c avstand (typ 600 mm).
Hei og takk for svar! 
Kanskje skal jeg presisere, det som er mitt mål er altså å kunne legge et tarkett 14mm tregulv på den ledden så det blir "langs med" gulvspon platene, risikoen er altså for eksempel at langsidens skjøt på parkettgulvet blir parallelt med en gulvvarmeslange.
Gulvsponet legges på tvers over bjelkelaget.
Kanskje skal jeg presisere, det som er mitt mål er altså å kunne legge et tarkett 14mm tregulv på den ledden så det blir "langs med" gulvspon platene, risikoen er altså for eksempel at langsidens skjøt på parkettgulvet blir parallelt med en gulvvarmeslange.
Gulvsponet legges på tvers over bjelkelaget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
14 eller 26 mm spiller ingen rolle, mitt svar er det samme. Gjør du som du har tenkt uten kortlinger, vil gulvet med tiden få meget synlige bølger.
Hei!
Ja, som mistenkt altså :/ Jeg får vanskelig for å få inn kortlinger da litt ventrør mm tar opp alt rommet, tillegges er at gulvet er lagt CC30 da spennvidden er 4400mm.
Hvordan ville det fungere med å legge gulvgips UNDER sporede gulvsponet?
Om det ville løse dette, så kunne jeg dels kunne nytte gulvet enkelt under byggefasen uten å risikere skade sporene på gulvsponet, og så føles det feil å legge slangene dypere i konstruksjonen for varmespredningen?
Ja, som mistenkt altså :/ Jeg får vanskelig for å få inn kortlinger da litt ventrør mm tar opp alt rommet, tillegges er at gulvet er lagt CC30 da spennvidden er 4400mm.
Hvordan ville det fungere med å legge gulvgips UNDER sporede gulvsponet?
Om det ville løse dette, så kunne jeg dels kunne nytte gulvet enkelt under byggefasen uten å risikere skade sporene på gulvsponet, og så føles det feil å legge slangene dypere i konstruksjonen for varmespredningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Gips på gulvet tilfører absolutt ingenting, snarere tvert imot. Det er klart at c/c 300 på gulvbjelkene endrer bildet noe. Med tilstrekkelig brede gulvbord vil jo hver planke ha en del over en lekt. Hvis du skruelim en tynn (12 mm) konstruksjonsfinerplate på toppen av sponplaten, tror jeg du har økt stivheten i undergulvet så mye at du kan legge gulvbordene som du har tenkt. I tillegg vil gulvets sviktforhold bli bedre.
Har du noen høydeforskjell mellom rom å ta hensyn til eller spiller det ingen rolle.
Tenkte i tilfelle du skulle kjøre glespanel limt og skrudd ordentlig mot gulvbjelkene samt gulvvarmeplater med slange og så ha 22mm gulvplate til slutt som ikke er sporet men skikkelig limt og skrudd. Bare et forslag til.
Tenkte i tilfelle du skulle kjøre glespanel limt og skrudd ordentlig mot gulvbjelkene samt gulvvarmeplater med slange og så ha 22mm gulvplate til slutt som ikke er sporet men skikkelig limt og skrudd. Bare et forslag til.
Jeg gjetter at dette allerede er løst siden spørsmålet ble stilt for fem (5) år siden...B BiggeTheKing skrev:Har du noen høydeforskjell mellom rom å ta hensyn til eller spiller det ingen rolle.
Tenkte om du skulle kjøre glisspanel limt og skrudd ordentlig mot gulvbjelkene samt gulvvarmeplater med slange og deretter ha 22mm gulvplate til slutt som ikke er sporet men skikkelig limt og skrudd. Bare et annet forslag
Klikk her for å svare