Hei.
Skal legge 60x60 fliser på kjøkkenet. Ca 6 kvm med fliser totalt. Det vil gå med 12 fliser, og mange må sages i samt et hull for stikkontakt.

Vurderer å gjøre det selv, men er det vanskelig med så store fliser. Har tidligere prøvd å legge fliser i kjøkkenet med små fliser, det gikk ganske greit.

Hvis jeg gjør det selv, hvilke verktøy trenger jeg å kjøpe for dette og hvilke arbeidsmomenter bør jeg gjøre og ikke gjøre.

Har fått fastpris fra flislegger på 5400 kr, så er usikker på om det er bra eller dårlig.

5400 før/etter rot? Uansett - for den prisen ville jeg glatt tatt det om du føler deg usikker, det er ingen komplikasjoner egentlig, bare mål nøye. Men det er deilig å slippe fikling/angst av feil måling osv når det gjelder så pass små summer om man uansett er usikker.

En skikkelig kutter med ny/god trinse og tørbor til vinkelsliperen i riktig størrelse er vel minimum av utstyr du trenger i tillegg til fix-kam. La 30x60 på kjøkkenet nylig, tok nok 3 timer, men da var det bare en opptakning og 3 biter som måtte skjæres med vinkelsliper. Ville nok ha beregnet en hel dag hvis jeg skulle gjort det for en kunde.

Ja det er jo det har gjort alt annet med huset selv så at ikke få opp litt flis på kjøkkenveggen føles dumt :) men skal man måtte kjøpe dyre verktøy så er det samme pris uansett. Kanskje man kan leie en maskin. Når man legger 60x60 så skal man bruke flis kryss da og ikke snor hva?

Med 60x60 lærer du jo ikke få så mange fuger...
Kryss eller snor er vel ett fett...
Men sett krysset med kun en bit stukket inn mellom 2 plater og ikke mellom 4 som de fleste tror

Hvor bor du?

nino nino skrev:
Med 60x60 lær du jo ikke få så mange fuger...
Kryss eller snor er vel ett fett...
Men sett kryssene med kun en bit stukket inn mellom 2 fliser og ikke mellom 4 som de fleste tror

Hvor bor du?
Bor i Göteborg.

Ettersom flisene er så store vil jeg knapt ha noen fug mellom dem. Da kanskje man ikke skal bruke kryss, for da blir gapet ganske stort. Det jeg imidlertid tenker mest på er hvordan de skal holdes oppe og ikke gli ned. De er veldig tunge synes jeg.

En god fix som blandes riktig så er det ingen problemer

Ringte Finja for våre 30x90x2 marmorplater som er latterlig tunge og de anbefalte sitt "Allroundfix" som ifølge deres tekniske avdeling passet best for store plater kan brukes til hvor store plater som helst. Viktig å legge fix både på veggen OG platen for at det skal sitte godt ifølge de instruksjonene jeg fikk.

Alt fungerte i to bad her med de instruksjonene og vi brukte små distanseklosser fra Tebo, "Easy Level" som gir 1.2mm fug og linerer platene i høyden.

Takk for fine svar. Hvilket verktøy bør man ha for å kappe og bore i granittkeramikkflisene jeg har?

Trenger man også primer på gipsveggen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.