Hei!
Får en telefon fra vår entreprenør at de har vanskelig for å få ned fuktigheten i vår betongplate. Den ligger nå på 95%. De støpte platen 28. september. De brukte en betong med vct 0,55. Som jeg har forstått det er det høy fuktighet i betongen. Vi har varmeslynger, men de er ikke i gang, de bruker varmevifter og avfuktere. Jeg spurte om maleren kan begynne sitt arbeid, men de sier at han også skal male inn lister, så han må komme etter at gulvet er lagt. Vi har valgt et Pergo-gulv som sier en legging fuktighet på 75%. Men når jeg nå har vært i kontakt med kundeservice, sier de:
"Den relative luftfuktigheten ved nyproduksjon og ønsket om korte produksjonstider er naturligvis en utfordring. Vi ser at ved legging, i nyproduserte hus, der luftfuktigheten er opp til 80-85% ofte ikke er et problem, men vi kan ikke avvike fra de retningslinjene vi har og som stemmer med bransjestandard. Problemer oppstår ofte fordi man ikke har tatt hensyn til at det trengs en lengre akklimatiseringstid for gulvet ved høyere luftfuktighet. Høyere luftfuktighet ved en nystøpt plate er tross alt et mindre problem fordi man vet at platen herder. Høy luftfuktighet ved en "gammel" plate er et annet problem."
Under laminatene vil en Tarkoflex med innebygd fuktsperre ligge.
Jeg har også snakket med en fuktekspert som sier at man kan legge laminatgulv når platen er på 90%.
Hva finnes av risikoer, hva kan komme til å skje? Hvilke garantier fra sier vi oss?
Hvor langt ned må platen ned i fuktighet?
/Anna