Hei,
Hva jeg forstår, så skal parkettgulv legges under dørkarmer, mitt spørsmål er da hvordan man gjør hvis dørkarmene allerede er på plass? Et klikksystem må ofte felles inn med en vinkel, noe som gjør det vanskelig å stikke det inn under en karm i visse situasjoner?
Hva jeg forstår, så skal parkettgulv legges under dørkarmer, mitt spørsmål er da hvordan man gjør hvis dørkarmene allerede er på plass? Et klikksystem må ofte felles inn med en vinkel, noe som gjør det vanskelig å stikke det inn under en karm i visse situasjoner?
Du kan banke aktuell rad frem og tilbake for å få inn hele gulvet under karmen. Går også an å høvle spont og bruke lim for å få det sammen. Kommer litt an på forutsetningene.
Jeg vet, det er vanskelig å forklare i tekst. Selv måtte jeg "gå ved siden av" et antall ganger som lærling før man forstår hvordan det skal gjøres.......men det går.
Jeg vet, det er vanskelig å forklare i tekst. Selv måtte jeg "gå ved siden av" et antall ganger som lærling før man forstår hvordan det skal gjøres.......men det går.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hopp over terskelen!L Liteavvarje skrev:
Vi har ikke en eneste terskel i vårt hus. Hva skal man med dem?
Da får man dessuten en selvfølgelig vei for ventilasjonen (under døren),
og slipper kompliserte, forringende ventiler.
Sist redigert:
Hva har dere lagt i sprekken mellom gulvene? I mitt tilfelle så er sprekken sånn 8-9 cmKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
med fejnsåg kan du kappe karmen ca 1cm. Så begynn å legge gulvet mot den døren.
Visse gulv, f.eks. khärs klikkgulv kan "legges baklengs" også, noe som kan gjøre det lettere. Men har du dører i flere retninger i samme rom, er det naturligvis vanskelig å gjøre slik.
Du kan ikke ta ned døren og karmen, og sette den tilbake etterpå?
Visse gulv, f.eks. khärs klikkgulv kan "legges baklengs" også, noe som kan gjøre det lettere. Men har du dører i flere retninger i samme rom, er det naturligvis vanskelig å gjøre slik.
Du kan ikke ta ned døren og karmen, og sette den tilbake etterpå?
Det føles jo som om jeg må ta av karmene for å legge inn parketten, i hvert fall i mitt tilfelle som har døråpninger på samtlige sider (gang). Sage bort fals og lime er så klart et alternativ, men risikoen er stor for at det havner lim der det ikke skal være lim, eller at nivåforskjellen blir feil siden det ligger på skumunderlag.
Du har jo 5-10 mm spalte mot veggene, så det går an å skyve hele gulvet mot motsatt vegg. Legg deretter gulvet mot karmen og skyv gulvet tilbake til "riktig" plass med brekkjern så det går under dørkarmen.
Klikk her for å svare