Hei,

Hva jeg forstår, så skal parkettgulv legges under dørkarmer, mitt spørsmål er da hvordan man gjør hvis dørkarmene allerede er på plass? Et klikksystem må ofte felles inn med en vinkel, noe som gjør det vanskelig å stikke det inn under en karm i visse situasjoner?

L
Klarer du ikke , , hele dørpakken må heves om du skal ha parketten under terskelen , sitter
dørpartiet allerede der så får dere avslutte mot terskelen med en eller annen form for list

Med multimaskin er det lett å sage av underdelen av kramene.

• Liker
ashley og 2 andre
  • Laddar…
L
Ja visst, men dørbladet må også kappes

Du kan banke aktuell rad frem og tilbake for å få inn hele gulvet under karmen. Går også an å høvle spont og bruke lim for å få det sammen. Kommer litt an på forutsetningene.

Jeg vet, det er vanskelig å forklare i tekst. Selv måtte jeg "gå ved siden av" et antall ganger som lærling før man forstår hvordan det skal gjøres.......men det går.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Klarer du ikke , , hele døren må heves hvis du skal ha inn parketten under
Hopp over terskelen!
Vi har ikke en eneste terskel i vårt hus. Hva skal man med dem?

Da får man dessuten en selvfølgelig vei for ventilasjonen (under døren),
og slipper kompliserte, forringende ventiler.

Sist redigert:
  • Liker
snowjim
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hopp over terskelen!
Vi har ikke en eneste terskel i vårt hus. Hva skal man ha dem til?

Da får man dessuten en selvfølgelig vei for ventilasjonen (under døren),
og slipper kranglete, forstyggende ventiler.
Hva har dere lagt i sprekken mellom gulvene? I mitt tilfelle så er sprekken sånn 8-9 cm :(

S snowjim skrev:
Hva har dere lagt i skjøten mellom gulvene? I mitt tilfelle er skjøten sånn cirka 8-9 cm :(
Oi da!
Jeg tenkte slik, men det går jo ikke i dette tilfellet :worried:
Gulvlist i metall med skrue, ved siden av flislagte overflater.

L Liteavvarje skrev:
Javisst men døren må også kappes
Inngikk ikke i spørsmålet fra TS......

L
K Kane skrev:
Ingikk ikke i spørsmålet fra TS......
Nei kanskje ikke men en følge av å evt. heve terskelen om gulvet skal inn under den

kimf
med fejnsåg kan du kappe karmen ca 1cm. Så begynn å legge gulvet mot den døren.
Visse gulv, f.eks. khärs klikkgulv kan "legges baklengs" også, noe som kan gjøre det lettere. Men har du dører i flere retninger i samme rom, er det naturligvis vanskelig å gjøre slik.

Du kan ikke ta ned døren og karmen, og sette den tilbake etterpå?

Det føles jo som om jeg må ta av karmene for å legge inn parketten, i hvert fall i mitt tilfelle som har døråpninger på samtlige sider (gang). Sage bort fals og lime er så klart et alternativ, men risikoen er stor for at det havner lim der det ikke skal være lim, eller at nivåforskjellen blir feil siden det ligger på skumunderlag.

Du har jo 5-10 mm spalte mot veggene, så det går an å skyve hele gulvet mot motsatt vegg. Legg deretter gulvet mot karmen og skyv gulvet tilbake til "riktig" plass med brekkjern så det går under dørkarmen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.