Kan ikke bestemme meg....

Skal heve underarmen på mine w fagverksstoler, på grunn av omstendigheter er det mye lettere å legge den omlapp mot overarmene ved takfoten.

For eksempel er overrammen 50 mm og underrammen 45.. (kan jo lime en 4mm kryssfiner på siden)

MEN!

Blir det en mye svakere løsning enn med spikerplater?

Har jo lengre felles/ mulig spikerflate med omlapp da underarmen er skråkappet ut til null.

På den andre siden får jeg lastene i en rett linje med spikerplate...

Har også for meg at "imported byggaren" ikke anbefaler spikerplate annet enn ved fabrikkbygging

Please hjelp!!!

Sist redigert:
C
Underrammen og overrammen mener du? ;)

Tror det skal gå bra, vil du være helt sikker kan du jo sette en underramme på hver side. På den måten kan du jo feste selve fagverket relativt sikkert også.

Men jeg synes du skal snakke med en konstruktør.

Jo mener jo de :o

Ja, det burde holde, og det er hva min snekker mener også.

Men vil jo gjerne ha litt margin.

Ingen produserer vel en ny takstol så nå til dags, og finnes jo ingen beregninger for overlapping..

På den andre siden så fantes det ingen underramme i det hele tatt i disse to stolene som skal gjøres om,,, over rammene var oppstolpet fra en gammel stol ca en meter-- som i sin tur bare stod på en! yttervegg og i midten på en ikke-bærende innervegg :eek:

Hadde vært interessant å få vite hvor mye det skiller i holdfasthet på de ulike forbindelsene...

Altså mellom spikplåt og omlott IKKE mellom de eksisterende og de nye stolene he he litt trøtt nå..

Spikerplater (plater med utstansede og deretter utviklede avlange tenner) brukes i fabrikklagde takstoler og presses inn i treverket med spesialverktøy.

Spikerplater (plater med utstansede hull for manuell spikring) brukes ved platsbyggede forbinder.

Lasker (omløpsskjøting med tre eller K-plywood) brukes ved platsbyggede forbinder.

Sterkest i forhold til størrelse er spikerplater fra fabrikk. Hvilken av de andre som er sterkest avhenger av utforming, antall spiker, utbredelse, hvilke laster som påvirker, lasteretning osv. At spikerplater hovedsakelig brukes skyldes at laskar normalt er i veien når man isolerer takbjelkelaget.

/Ingeniøren

Mikael_L
Jeg er ikke sikker på om jeg forstod hva du vil gjøre ...

Du har altså W-fagverkere i dag!?
Du vil spikre en ny underramme (heter det underramme i fagverksstoler? eller bare i rammeverksstoler, tro:confused:) som ligger høyere opp i takstolen?
Og så ta bort den gamle underrammen? Få høyere takhøyde?

Jeg tror også at byggmesteren mente de spikerplatene som fabrikkene presser fast med hydrauliske presser, som ikke er egnet/mulige å bruke ute på byggeplasser.

http://www.byggahus.se/newreply.php?do=newreply&p=442019

Nja.. ifølge lenken ovenfor (om jeg har gjort det riktig) så mente han også spik "nings" plater, så også jeg.

Med overlapp mener jeg at overribben går ned ved siden (overlapp) av underribben og skrus sammen med denne (ikke gjennomgående), således et Enskjærs forband.

Altså uten lasker.

Skulle jo kunne legge imellom tilsvarende overribbens tykkelse og laske på den andre siden.

Men det er nettopp skråbelastningen som er igjen da jeg er usikker på. Dessuten på skråstrekene..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.