Hei,
Er helt ny på forumet og håper at noen kyndige/vennlige sjeler kan gi meg litt tips/ideer/råd angående nedenstående.
Jeg har et rom hvor jeg har kastet ut laminatgulv, gulvbord, isolasjon. Dette fordi det var isolert med spon som forårsaket en litt muggen lukt samt at gulvet var veldig ujevnt. For å vite om lukten skyldtes fukt har jeg leid inn en takstmann som har konstatert at det ikke er noen fukt i rommet. Nå når jeg har tatt bort sponen og rommet har stått i et par dager så er fukten borte.
Forklaring av problemet mitt:
Rommet ser ut ifølge bildet jeg har tegnet, og alle mål er angitt i centimeter. Rommet har målene 340 x 312, bjelkene som bærer opp gulvet i dag er 5 x 10 og har ganske mye vankant på enkelte steder. I venstre kant ligger bjelken på en betongvegg fra kjelleren. I overkant ca. 40 cm inn så hviler dagens bjelker på en betongvegg fra kjelleren, den blå streken er en bjelke som en regel hviler på. I underkant hviler bjelkene på en betongvegg fra kjelleren. Den høyre bjelken ligger skjult under en gipsvegg, i underkant trenger jeg å bygge den på 2 cm og i overkant 6 cm for å komme utenfor veggen for deretter å feste mine gulvsponplater i.
Nå til mine spørsmål:
Jeg er takknemlig for alle tips og ideer.
Takk på forhånd.
// Joakim
Er helt ny på forumet og håper at noen kyndige/vennlige sjeler kan gi meg litt tips/ideer/råd angående nedenstående.
Jeg har et rom hvor jeg har kastet ut laminatgulv, gulvbord, isolasjon. Dette fordi det var isolert med spon som forårsaket en litt muggen lukt samt at gulvet var veldig ujevnt. For å vite om lukten skyldtes fukt har jeg leid inn en takstmann som har konstatert at det ikke er noen fukt i rommet. Nå når jeg har tatt bort sponen og rommet har stått i et par dager så er fukten borte.
Forklaring av problemet mitt:
Rommet ser ut ifølge bildet jeg har tegnet, og alle mål er angitt i centimeter. Rommet har målene 340 x 312, bjelkene som bærer opp gulvet i dag er 5 x 10 og har ganske mye vankant på enkelte steder. I venstre kant ligger bjelken på en betongvegg fra kjelleren. I overkant ca. 40 cm inn så hviler dagens bjelker på en betongvegg fra kjelleren, den blå streken er en bjelke som en regel hviler på. I underkant hviler bjelkene på en betongvegg fra kjelleren. Den høyre bjelken ligger skjult under en gipsvegg, i underkant trenger jeg å bygge den på 2 cm og i overkant 6 cm for å komme utenfor veggen for deretter å feste mine gulvsponplater i.
Nå til mine spørsmål:
- Jeg kommer til å feste de nye bjelkene på siden av de eksisterende, og hva mener dere jeg skal ha for dimensjon på bjelkene?
- Skal jeg ha noen tverrstenger på hver bjelke som går 90 grader? I så fall, hvor tett skal de sitte?
- Skal jeg legge i noen ekstra bjelker mellom de eksisterende bjelkene?
- Hvordan skal jeg gjøre med den høyre bjelken for å komme utenfor veggen? Skal jeg kilsage den?
- Den venstre bjelken er det ok å kun ta en 45 x 95 der?
- Hvordan skal jeg gjøre det i overkant der jeg ikke kommer til å ha så mye kontaktflate mellom den nye bjelken og de eksisterende?
Jeg er takknemlig for alle tips og ideer.
Takk på forhånd.
// Joakim
Sist redigert:
TreGuiden sier minst 45x170 for bjelker i et kjellergulv. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4859&contextPage=5946
Så svaret på spørsmålet ditt 1. blir 45x170mm
Jeg tror ikke du vil trenge noen klosser mellom bjelkene dine.
Avstanden mellom de to bjelkene lengst til høyre er egentlig litt for stor. Men har det ikke vært et stort problem tidligere med svingende gulv synes jeg ikke du trenger å gjøre noe med det hvis du ikke vil. På den andre siden handler det ikke om veldig mange ekstra kroner om du føler at du vil gjøre det ordentlig når du allerede har gulvet åpent. Så det taler jo for å sette inn en ekstra bjelke der.
Hva er egentlig problemet ved den skrå bjelken på høyresiden? Hvorfor føler du at du trenger å få den inn i rommet?
Jeg hopper over å svare på spørsmål 4 og 5 akkurat nå.
Så svaret på spørsmålet ditt 1. blir 45x170mm
Jeg tror ikke du vil trenge noen klosser mellom bjelkene dine.
Avstanden mellom de to bjelkene lengst til høyre er egentlig litt for stor. Men har det ikke vært et stort problem tidligere med svingende gulv synes jeg ikke du trenger å gjøre noe med det hvis du ikke vil. På den andre siden handler det ikke om veldig mange ekstra kroner om du føler at du vil gjøre det ordentlig når du allerede har gulvet åpent. Så det taler jo for å sette inn en ekstra bjelke der.
Hva er egentlig problemet ved den skrå bjelken på høyresiden? Hvorfor føler du at du trenger å få den inn i rommet?
Sist redigert:
Takk for svar.tlundberg skrev:TreGuiden sier minst 45x170 for bjelker i en kjellerbjelkelag. [lenke]
Så svaret på ditt spørsmål 1. blir 45x170mm
Jeg tror ikke du kommer til å trenge noen kortlinger mellom bjelkene dine.
Avstanden mellom de to bjelkene lengst til høyre er vel egentlig litt for stor. Men har det ikke vært et stort problem tidligere med sviktende gulv synes jeg ikke du trenger å gjøre noe med det hvis du ikke vil. På den andre siden handler det jo ikke om mange ekstra kroner hvis du føler at du vil gjøre det ordentlig når du allerede har gulvet åpent. Så det taler jo for å sette inn en ekstra bjelke der.
Hva er problemet egentlig ved den skrå bjelken på høyresiden? Hvorfor føler du at du trenger å få den inn i rommet?
Jeg vil skjøte på den for å få den inn i rommet og for at jeg skal ha en bjelke langs veggen som jeg deretter skal kunne skru fast gulvplatene mine i.
170 har jeg ikke råd med siden jeg kun kan heve 13 cm i nederkant av rommet. Kan jeg kompensere det ved å ta for eksempel 120 høye bjelker og sette inn flere?
Hei
Er dette bygget på en plate som mangler underliggende isolasjon?
Om det er tilfelle, fraråder jeg på det sterkeste å fortsette byggingen. Det er en velkjent risikokonstruksjon med mugg som følge.
Sjekk ut Nivell eller Granab gulv. Det er en korrekt konstruksjon for uisolerte plater.
Fredrik
Er dette bygget på en plate som mangler underliggende isolasjon?
Om det er tilfelle, fraråder jeg på det sterkeste å fortsette byggingen. Det er en velkjent risikokonstruksjon med mugg som følge.
Sjekk ut Nivell eller Granab gulv. Det er en korrekt konstruksjon for uisolerte plater.
Fredrik
Du kan jo sage 170-bjelkene så de bare er 130 i smaleste enden, og så gradvis blir tykkere etter hvert som du får plass i gulvet. Men det innebærer jo en del arbeid.joala skrev:
Allerede det å gå opp fra dagens 100 til en bjelke på 120 vil jo gjøre gulvet mer solid, så det kan sikkert være nok, selv om det ikke er by the book.
Når man bygger baderom eller andre gulv man vil legge klinkers på bjelker man med bare 30 cm mellom for å få et mer solid gulv, så selvfølgelig kan man sette tettere mellom bjelker for å styrke opp. Hvor tett du trenger mellom 120-bjelker for å få samme stabilitet som 170-bjelker på cc60 kan jeg dessverre ikke regne ut for deg. Det er ikke engang sikkert at det går.
Litt flere svar på dine spørsmål
4. Hvordan skal jeg gjøre med den høyre bjelken for å komme utenfor veggen? Skal jeg kile den?
Jeg ville nok bare satt en helt ny bjelke ved siden av den eksisterende, men rett da så klart. Og helt ignorert å forankre den i eksisterende, skjeve, bjelke.
5. Den venstre bjelken, er det greit med bare en 45 x 95 der?
Om jeg forstår det riktig, hviler den på en betongvegg. I så fall er det helt greit med 45x95 siden den ikke trenger å bære noen last selv - den har jo støtte fra veggen under!
6. Hvordan skal jeg gjøre i overkant der jeg ikke vil ha så mye kontaktflate mellom den nye bjelken og de eksisterende?
Om du bruker en 170-bjelke, og du trenger å heve 180 mm, vil det jo bli en bit der eksisterende bjelke og din nye bjelke ikke vil ha noen kontakt i det hele tatt. Enda lengre strekning uten kontakt blir det om du velger å bygge med 120-bjelker. Med 170-bjelken tror jeg ikke det blir noe problem. Jeg tror det blir tilstrekkelig solid uansett. Med 120-bjelken ville jeg nok lagt doble bjelker i høyden på den siste biten. Da spikrer du altså den lange 120-bjelken fra vegg til vegg i rommet først. Så, der den henger fritt, pluss en liten bit til, setter du en ekstra 120-bjelke under den lange. Denne korte biten kan du da spikre i siden av den eksisterende bjelken og kile sammen med den lange nye bjelken. Forstår du?
4. Hvordan skal jeg gjøre med den høyre bjelken for å komme utenfor veggen? Skal jeg kile den?
Jeg ville nok bare satt en helt ny bjelke ved siden av den eksisterende, men rett da så klart. Og helt ignorert å forankre den i eksisterende, skjeve, bjelke.
5. Den venstre bjelken, er det greit med bare en 45 x 95 der?
Om jeg forstår det riktig, hviler den på en betongvegg. I så fall er det helt greit med 45x95 siden den ikke trenger å bære noen last selv - den har jo støtte fra veggen under!
6. Hvordan skal jeg gjøre i overkant der jeg ikke vil ha så mye kontaktflate mellom den nye bjelken og de eksisterende?
Om du bruker en 170-bjelke, og du trenger å heve 180 mm, vil det jo bli en bit der eksisterende bjelke og din nye bjelke ikke vil ha noen kontakt i det hele tatt. Enda lengre strekning uten kontakt blir det om du velger å bygge med 120-bjelker. Med 170-bjelken tror jeg ikke det blir noe problem. Jeg tror det blir tilstrekkelig solid uansett. Med 120-bjelken ville jeg nok lagt doble bjelker i høyden på den siste biten. Da spikrer du altså den lange 120-bjelken fra vegg til vegg i rommet først. Så, der den henger fritt, pluss en liten bit til, setter du en ekstra 120-bjelke under den lange. Denne korte biten kan du da spikre i siden av den eksisterende bjelken og kile sammen med den lange nye bjelken. Forstår du?
Japp jeg er med og det er nok slik jeg vil gjøre.tlundberg skrev:Litt flere svar på dine spørsmål
4. Hvordan skal jeg gjøre med den høyre bjelken for å komme utenfor veggen? Skal jeg kilesage den?
Jeg ville nok bare satt en helt ny bjelke ved siden av den eksisterende, men rett da selvsagt. Og helt unnlatt å forankre den i eksisterende, skjeve, bjelke.
5. Den venstre bjelken er det ok å kun ta en 45 x 95 der?
Hvis jeg forstår det riktig hviler den på en betongvegg. I så fall er det helt ok med 45x95 siden den ikke trenger å ta noen last selv - den har jo støtte av veggen på undersiden!
Hvis du bruker en 170-bjelke, og du trenger å heve 180mm så vil det jo bli et stykke der eksisterende bjelke og din nye bjelke ikke vil ha noen kontakt i det hele tatt. Enda lengre strekning uten kontakt blir det hvis du velger å bygge med 120-bjelker. Med 170-bjelken tror jeg ikke det blir noe problem. Jeg tror det blir tilstrekkelig stabilt uansett. Med 120-bjelken hadde jeg nok lagt doble bjelker i høyden siste biten. Da spikrer du altså den lange 120-bjelken fra vegg til vegg i rommet først. Så der den henger fritt, pluss en liten bit til, setter du en til 120-bjelke under den lange. Denne korte biten kan du da spikre i siden av eksisterende bjelke og skråspikre sammen med den lange nye bjelken. Forstår du?
Takk for svar.
Klikk her for å svare