Hei!

Tacks
Vi holder på og renoverer vårt soverom som er i overetasjen i vår 1,5-plansvilla. Vi har revet bort det gamle tregulvet som har ligget siden 40-tallet og også fjernet all slaggstein og kutterflis som lå i bjelkelaget. Dette for å erstatte med ny isolasjon.

Spørsmål 1: Nåvel, setter jeg vateret mellom bjelkene (mellom to eller flere bjelker) så differ høyn på bjelkene litt. Under det gamle tregulvet lå det fastspikrede (med papirspiker) streker med en eller annen form for trefiberplate for å sørge for at bjelkene ligger på samme høyde. Nå er jo tanken at jeg skal legge gulvspon og gulvspon skal jo limes fast på bjelkene.
Går det bra å legge til noe materiale på bjelkene for å "rette opp" og da lime det først, for så å lime gulvsponet på disse?
Hva slags materiale bør jeg legge på bjelkene for å "rette opp" dem så å si? Jeg kommer ikke til å sette nye bjelker oppå de gamle, det er for mye jobb samt at de gamle bjelkene er litt skjeve, noe som gjør at de nye vil bli vanskelig å få i lodd ordentlig. Lettest tror jeg det er å legge noe mellom bjelkene og gulvsponet.

Tilleggsspørsmål: Hvorfor må man lime fast gulvsponet på bjelkene? I skjøtene forstår jeg at det må gjøres, men det vil jo bli et helvete den dagen man trenger å ta bort gulvsponet igjen.. Hvordan gjør man da? Med bare skruer er det jo bare å skru dem ut, med lim vil det jo sitte igjen rester i all evighet..

Spørsmål 2:
Angående isolering, duger dette som lydisolering i bjelkelaget?
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/stenullsskiva-paroc-solid-p16890
Jeg har en blindbunn der jeg tenkte å legge isolasjonen (så slipper jeg å legge isolasjonen direkte på taket til underetasjen).. Er det greit å gjøre det slik?
Hva trengs av tykkelse? 45 mm eller 95mm?

Takknemlig for alle tanker og svar! :)

Sist redigert:
2) den isoleringen er myk så om de legges på bjelkene i ytterkantene så er risikoen stor for at isoleringen glir av bjelkene.

Demmpa Demmpa skrev:
2) den isoleringen er myk så om de legges på bjelker i ytterkantene er det stor risiko for at isoleringen glir av bjelkene.
Det ligger planker i blindbunnen, så isolasjonen ligger på dem i så fall. Men hva kan være bedre isolasjon?

Det beste og enkleste er å kjøpe (rette) 45x95 regler og skruelim disse på siden av dine gamle regler. På denne måten kan du veie inn disse så alle ligger i vater og på nøyaktig samme høyde! På dette skruelimer du så dine gulvsponplater! Det blir stivt og bra!

Å legge på mellomlegg for å komme riktig i høyde blir ikke like bra da du mister samvirkningseffekten mellom regler og gulvspon.

• Liker
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Årsaken til at man skal lime sponplaten mot bjelkene er at først da oppnår man full samvirke mellom bjelker og sponplate. Sponplaten fungerer som en forlengelse av bjelkene som på den måten blir stivere. Om det er nødvendig i ditt tilfelle avhenger av bjelkenes tverrsnittsdimensjoner og deres spennet. Hvis du finner ut disse opplysningene, skal du få et svar på spørsmålet om du må lime. Jeg forstår følelsen din, liming er så endelig. Det er vanskelig å få til det med mellomlegg. Da må du presisjonssage dem i båndsag, en virkelig utfordring.

J justusandersson skrev:
Årsaken til at man skal lime sponplaten mot bjelkene er at først da oppnår man full samvirke mellom bjelker og sponplate. Sponplaten fungerer som en forhøyning av bjelkene som på den måten blir stivere. Om det er nødvendig i ditt tilfelle, avhenger av bjelkenes tverrsnittsdimensjoner og deres spennvidde. Hvis du finner ut av disse opplysningene, skal du få et svar på spørsmålet om du må lime. Jeg forstår følelsen din, liming er så definitivt. Det er vanskelig å få til det med mellomlegg. Da skal du presisjonssage dem i båndsag, en virkelig utfordring.
Takk for svar Vectrex og justusandersson!

Det er egentlig en bjelke inne ved en innervegg som sitter litt høyere enn de andre, og så er det en bjelke i midten som sitter litt lavere enn de andre, om jeg husker riktig. Det hadde vært bra om ingen satt for høyt, for det gjør jo at alle må justeres.
La oss se her, spennvidden på bjelkene er 4,4 meter på det lengste stedet. Det finnes en murpipe i rommet hvor bjelkene naturlig blir litt kortere.
Bjelkene er 75x235 samt en bjelke er 100x235. Huset er bygget på 40-tallet, så litt skjevt og skakt hører til... :)
Det kommer også inn en innfesting til en balkong utenfra hvor man har vekslut og satt to bjelker på vekselen, noe som gjør disse bjelkene litt kortere. CC-målene varierer litt, men mellom 53 og 64 cm er det i alle fall. Det varierer altså.
Bjelkene har krøkt og trukket seg litt opp gjennom årene, så de er ikke så rette oppå, så å si.

Angående å skrulime bjelker på eksisterende, setter man en bjelke på hver side av en eksisterende bjelke eller setter man på den ene siden?
Et bilde sier jo litt mer om hvordan det ser ut. Det er blindbunnen som ligger mellom bjelkene, under plankene er det luft et stykke ned til undertaket.

• Et rom under renovering med synlige trebjelker, ujevn gulvramme og verktøy på gulvet. Vegg med tapet i bakgrunnen.
Det er et grensefall. Det er først og fremst svikten som er avgjørende, og da spiller bjelkenes dimensjoner og spennvidde størst rolle. Krysskolvningen på midten er en fordel siden den hjelper til med å fordele en punktlast på nærliggende bjelker. Det er ingen tvil om at en limt sponplate gir stivere gulv, men resultatet bør bli akseptabelt også uten liming. Løsningen med blindbunn og grove bjelker (ca. 3x9 1/2 tommer) forekommer dessverre ikke i dag.

J justusandersson skrev:
Det er et grensetilfelle. Det er fremfor alt svikten som er avgjørende. og da spiller bjelkenes dimensjoner og spennvidde størst rolle. Kryssavstivningen på midten er en fordel siden den hjelper til med å fordele en punktlast på nærliggende bjelker. Det er ingen tvil om at en limt sponplate gir stivere gulv, men resultatet bør bli akseptabelt selv uten liming. Løsningen med blindbunn og grove bjelker (ca 3x9 1/2 tommer) forekommer dessverre ikke i dag.
Opplever ingen svikt på bjelkene i dag, om man ikke stiller seg og stamper hardt på bjelkene. Har ikke opplevd svikt når det lå et spikret gulv tidligere heller faktisk.
Men kanskje best å legge en stripe trelim på bjelkene uansett. Forhåpentligvis er det ikke jeg som trenger å rive opp det neste gang :D
Men angående å skruelinne på nye bjelker, trenger det gjøres på hver side av hver bjelke?

Hvor tykk isolasjon trenger jeg ha i bjelkelaget?
Når du skriver at det dessverre ikke forekommer i dag, er det da en fordel her å ha det som jeg har det? Eller er det dårlig? =)

Det morsomme er at underlaget ikke er skrudd på bjelkene, men det sitter på ytterligere en bjelke som har betydelig mindre dimensjon, som på en eller annen måte sitter fast i de grovere bjelkene. Til tross for dette har vi 2,60 i takhøyde både på under- og overetasje. Huset er med andre ord veldig høyt, spesielt da vi har kjeller med høy sokkel også.

Det er selvsagt en fordel å ha en slik gulvbjelkelag som du har! Dagens svake dimensjoner, maks 45x220, er ikke mye å komme med i mange situasjoner.

Du må ikke lime sponplaten, men det er bra om du gjør det. Det er nok om du fester nye lekter på en side. Uten å bli langdryg når det gjelder lydisoleringen ville jeg satset på 95 mm steinull med middels høy volumvekt. Ikke mer.

J justusandersson skrev:
Det er selvsagt en fordel å ha et slikt gulvbjelkelag som du har! Dagens svake dimensjoner, maks 45x220, er ikke mye å komme med i mange tilfeller.

Du må ikke lime sponplaten, men det er bra om du gjør det. Det er nok om du fester nye bjelker på en side. Uten å bli langtekkelig med hensyn til lydisolasjonen, ville jeg satse på 95 mm steinull med middels høy volumutvekt. Ikke mer.
Takk for svar! Da kan jeg fortsette renoveringen som jeg begynte på i vår før uteprosjektene startet. :)
Jeg antar at jeg skal beholde krysskolvingen også og ikke sette noen bjelke akkurat der, men ha en bjelke på hver side av krysskolvingen?

Før jeg lukker igjen bjelkelaget, tenkte jeg også å legge litt VP-rør for blant annet nettverksuttak og litt sånt. Praktisk når man allerede har det åpent. :)

Behold krysskolvningen, den gjør nytte for svikten.

J justusandersson skrev:
Behåll krysskolvningen, den gjør nytte for svikten.
Kanon, takk!

Ville det gjøre nytte å legge til kortlingar mellom bjelkene på flere steder? Kanskje ikke krysskolvning men rette kortlingar så å si?
Hadde rette kortlingar før, som jeg har fjernet da de satt ganske løst. De satt der da det tidligere hadde vært en vegg der, der plankegulvet hvilte på disse kortlingar. (kortling/kottling? Hva heter det egentlig).

Kortling. På vestkysten sier man kottling, liksom pogram. Kortlinger har samme effekt som krysskolving, de fordeler en punktlast på omkringliggende bjelker. I ditt tilfelle trengs de ikke men gjør ingen skade.

• Liker
eddiw
  • Laddar…
Er det bare en som er høy så ville jeg nok latt sirkelsagen jobbe. Klyv den på plass. Alternativt elhøvlen om det bare er litt.

J JLov skrev:
Er det bare én som er høy så ville jeg nok la sirkelsagen jobbe. Klyv den på plass. Alternativt elhøvelen om det bare er litt.
Mja, ved den ene veggen sitter en litt for høyt og i midten sitter en litt lavere enn de andre. Så det varierer litt her og der. På lengden virker alle å være skapelig i lodd i det minste, alltid noe :)
Setter jeg et vater mellom 4 lekter så blir det en glipe ved en av lektene f.eks.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.