Kommer legge 22mm gulvspon på eksisterende gulv i min villa, og det gjelder stort sett hele første etasje. Lurer på hvilken retning jeg skal legge gulvsponplatene?

Normalt legger man det jo over gulvbjelkene, altså ikke i samme retning som dem. Ifølge en litt dårlig bilde i et blad man fikk med gulvsponplatene, ser det ut som om man skal legge gulvet over de eksisterende gulvplankene, altså i samme retning som gulvbjelkene...

Så hva sier ekspertene, i hvilken retning bør jeg legge gulvsponplatene?

Planløsning av et hus som viser retningen på gulvbjelker og plankegulv i en etasje, med markeringer for K (kjøkken) og F (foajé).

Legg som du føler, med gjerdet under blir det stabilt så det holder likevel. Holder på å gjøre det samme hjemme. Limer under platene og det blir stumt som stein!

Med vennlig hilsen, fremax

S
fremax skrev:
Legg som du føler, med planket under blir det stabilt så det holder allikevel. Holder på og gjør det samme hjemme. Lim under platene og det blir stumt som stein!

Kan man spørre om grunnen til at dere ikke river plankegulvet først? Kan tenke meg at innervegger kanskje står på plankegulvet? Da blir det jo jævlig vanskelig å rive dem bort.

fremax skrev:
Legg som du føler, med planket under blir det stabilt så det holder uansett. Holder på og gjør det samme hjemme. Lim under platene og det blir stumt som stein!

Kjøkkenet er prio én så jeg vil begynne der, og da er langs med gulvbjelkene lettest MEN når jeg kommer til åpningene inn til hallen og rommet lengst ned til høyre så ville det vært lettere andre veien...

SueCia skrev:
Får man spørre om grunnen til at dere ikke river plankgulvet først? Kan tenke meg at innervegger kanskje står på plankgulvet? Da blir det jo jævlig vanskelig å rive dem.
Mine vegger som skal bort er plankevegger og er allerede borte. Grunnen til at jeg legger gipsen oppå eksisterende gulv er for å spare masse arbeid og det blir jo bare enda mer stabilt. Takhøyden vil tross ekstra gulvspon og nedlekting av tak ligge på en bit over 2,4 m.

SueCia skrev:
Får man spørre om grunnen til at dere ikke river plankegulvet først? Kan tenke meg at innervegger kanskje står på plankegulvet? Da blir det jo jævlig vanskelig å rive dem bort.
Alt som skal rives er allerede revet;)

Hvordan var det, skal du legge gips eller spon :o

Men hva skal det være øverst for overflatesjikt?

(Du er ikke interessert i å verifisere hva som finnes under det gamle tregulvet?
Om isolasjonen trenger å kompletteres for å få "varme gulv" f.eks.)

KnockOnWood skrev:
Hvordan var det, skal du legge gips eller spon :o

Men hva skal det være øverst for overflatebelegg?

(Du er ikke interessert i å verifisere hva som finnes under det gamle plankegulvet?
Om isoleringen behøver å kompletteres for å få "varme gulv" f.eks.)
Ble visst litt feil der, skjønner ikke hvordan jeg har klart å skrive Gips i stedet for Gulvspon!?
...får skylde på ølen i går kveld!

Vi kommer til å legge Vinylklikgulv fra Pergo på hele første etasje bortsett fra i toalettet.

Jeg ville nok lagt gulvsponet ovenfra og ned, altså på tvers av plankegulvet og i gulvbjelkenes retning.
Og deretter klikkgulvet fra venstre til høyre, noe som blir i rommets + kjøkkenets lengderetning.

KnockOnWood skrev:
Jeg ville nok lagt gulvsponet ovenfra og ned, altså på tvers av plankegulvet og i gulvbjelkenes retning.
Og deretter klikkgulvet fra venstre til høyre, hvilket blir i rommets + kjøkkenets lengderetning.
Tror det ville bli en bra løsning da jeg kan begynne i øvre venstre hjørne og da få kjøkkenet klart først.
Får jeg inn gulvet i kjøkkendelen kan jeg begynne å gipse for kjøkkenet kommer på fredag.

Å legge gulvet er nok det som går raskest i din renovering, hvis bare underlaget er plant.
Sponplate: lim i skjøtene og deretter noen skruer per plate.
Og så litt sliping på skjøtene når limet har tørket.
Klikkgulvet: tjoff tjoff tjoff, gjort på en dag :)

Underlaget er ikke perfekt men jeg tror jeg løser det med litt masonitt under på noen steder.
Hentet første pakken med 30 stk gulvsponplater i slutten av forrige uke så i morgen så begynner jeg så fort benken er borte...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.