Fordeler og ulemper med å legge gulvspon i hele min utbygging på 42 kvm før man spikrer opp innervegger? Ingen bærende vegger altså.
Skal bli 1 bad, 1 soverom og en gang med tørkerom innenfor i dette rommet.

Kan man gjøre det slik med spikerslagene i taket også? Bifog en skisse av utbyggingen.

• Skisse på en utbygging av 42 kvm med rominndeling for bad, soverom, hall og garderober, inkl. mål for vegger og dører.
sikkert bare en smakssak. Men det er jo enklere å bygge vegger om gulvet ligger der og også gles i taket. Pedanten gjør sikkert annerledes men rent generelt så er jo ingen moderne byggematerialer laget slik at man kan løfte opp det av noen grunn uansett.

S Stefan1972 skrev:
sikkert bare en smakssak. Men det er jo enklere å bygge vegger dersom gulvet ligger der og også å ha spredt i taket. Pedanten gjør sikkert annerledes, men rent generelt så er jo ingenting moderne byggemateriale laget sånn at man kan løfte det opp av en eller annen grunn uansett.
Så tenkte jeg også. Får man en vannskade f.eks. så blir det uansett å bryte det opp da gulvspon uansett er limt.

Claes Sörmland
Ikke glem å tette mellom innervæggens syll og gulvspånet. Kan bli en irriterende glipe som lekker lyd der ellers.

• Liker
Revoman
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ikke glem å tette mellom innerveggens syll og gulvsponten. Kan bli en irriterende glippe som lekker lyd der ellers.
Man limer vel regelen i gulvsponten?

Claes Sörmland
R RoBo skrev:
Man limmar vel reglen i gulvsponten?
Ingen anelse hva som er standard i dag. Men lim med noe fugfyllende istedenfor type PL400, eller tett med latexfug etterpå.

Gulvet før veggen når man bygger er rasjonelt.
Verre når man skal ta opp gulvet, ikke lett å kappe sponet helt mot veggen.

Gulvet etter veggen gir mer bevegelse i gulvet nærmest veggen hvis man ikke kortler mellom gulvbjelkene.

Pest eller kolera, bare å velge.

• Liker
Level9 og 2 andre
  • Laddar…
P
Det er vel slik at støy overføres lettere fra rom til rom hvis man har et heldekkende spongulv (tror jeg at jeg leste en gang). Ingenting som ville hindre meg fra å legge gulvet først uansett.

• Liker
Revoman
  • Laddar…
det normale er jo gulvet først, unntatt når det er flytende gulv

J
Følgeoppfølgingsspørsmål til dere som kan. I tilfelle er det 42kvm. Skal man lage bevegelsesfuger? Spon er vel bevegelsesfritt, men likevel.

J Jotsat skrev:
Oppfølgingsspørsmål til dere som kan. I tilfellet er det 42kvm. Skal man lage bevegelsesfuger? Spon er vel bevegelsesfri, men allikevel
Det kommer an på hvor langt det er, står i installasjonsveiledningen på gulvet, på vårt husbygg la vi en bevegelsesfuge under en vegg, for der sto det maks 10m bred og vi har ca 11m

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.