I garasjen har jeg en syll med en form for EPDM-gummi under som ligger mellom syll og betongplate.
Det kommer imidlertid inn dyr utenfra, og de ser ut til å komme inn under syllen.
Er det greit, rent byggeteknisk, å legge en fug langs med syll/betong på innsiden?
Tenker en akrylfug/bygningsfug som er elastisk.
Platen er isolert plate på mark.
Det kommer imidlertid inn dyr utenfra, og de ser ut til å komme inn under syllen.
Er det greit, rent byggeteknisk, å legge en fug langs med syll/betong på innsiden?
Tenker en akrylfug/bygningsfug som er elastisk.
Slik svarte ChatGPT på spørsmålet.. Men jeg vil gjerne ha det bekreftet av noen som vet!Nilsanni skrev:
I garasjen har jeg en svill med noen form for EPDM-gummi under som ligger mellom svill og betongplate.
Det kommer imidlertid inn dyr utenfra og de ser ut til å komme inn under svillen.
Er det greit, rent byggeteknisk, å legge en fuge langs med svill/betong på innsiden?
Tenker en akrylfug/byggfug som er elastisk.
"Absolutt, å påføre fugemasse på innsiden mellom svillen og gulvet er en god måte å forhindre at insekter kommer inn. Det hjelper også med å forbedre lufttettheten og energieffektiviteten i bygningen.
Det er viktig å bruke en fugemasse som er elastisk og egnet for formålet, for eksempel en akryl- eller silikonbasert fugemasse som er ment for byggkonstruksjoner. Det er også en god idé å sørge for at overflaten er ren og tørr før du påfører fugemassen for best resultat.
Dette trinnet er ganske vanlig og anbefales for å unngå problemer med skadedyr og for å få en mer tett og holdbar konstruksjon."
vanlig byggfolietape fester ikke bra mot betongen, kommer til å løsne etter en stund.
Fugemasse for utendørsbruk ville jeg ha brukt.
Men det kommer vel litt an på hvordan det ser ut utenfra også. Man vil jo ikke stenge inne noe fuktighet som kommer utenfra heller.
Fugemasse for utendørsbruk ville jeg ha brukt.
Men det kommer vel litt an på hvordan det ser ut utenfra også. Man vil jo ikke stenge inne noe fuktighet som kommer utenfra heller.
Nei, det er akkurat dette jeg også tenker, at jeg ikke vil stenge inne noe fuktighet eller lignende. Men vil gjerne holde de små dyrene ute siden de ser ut til å finne veier inn i dag.T Tjrex skrev:
Hva er det jeg skal ha oppmerksomheten rettet mot fra utsiden?
Så vidt jeg vet, er det ingen fugemasse på utsiden, kun panel.
Klikk her for å svare