Jeg tenkte å legge nytt flis på badet mitt. Tenkte å ansette et firma for å gjøre gulvet. For å få riktig fall osv.
Men jeg tenkte å gjøre veggene selv, for å spare kostnader.
Jeg har litt erfaring med flislegging, men mest på mindre områder som f.eks. på kjøkken.
Jeg synes det er pent med større fliser og vurderer å bruke 60x60 fliser. Er det vanskelig å jobbe med så store fliser? Klarer man det som amatør eller kreves det større erfaring?
Som sagt, så er det mye vanskeligere. Framfor alt er det mye tyngre, og vanskeligere å småjustere, og endre når det blir feil. Flisene er jo ofte tykkere og vanskeligere å skjære.
Likevel går jo arbeidet fortere når det flyter på. Så det er ganske morsomt. Man kan også skjære til 5-10 fliser før man blander fix. Dette er nok til en ganske stor overflate, men det går fortsatt an å holde orden på de tilskårne.
Så finnes det jo også skruer/kiler til hjelp, så flisene ligger jevnt.
Så hvis du er noenlunde erfaren fra før, bør du klare det. Det er ikke så vanskelig å legge gulvet heller. Hvis den som har støpt/spartlet helningsplanet har tenkt litt, og tilpasset det til så store fliser.
Når man allerede har et fungerende tettesjikt, fungerer det å sette platene med for eksempel PL400, eller er det beste å flislegge på en tradisjonell måte?
Når man allerede har et fungerende tetningssjikt, fungerer det å sette platene med for eksempel PL400, eller er det best å flislegge på en tradisjonell måte?
Hva skriver tetningssjiktsprodusenten om tillatte materialer på toppen?
Man vil jo ikke risikere at limet reagerer på en negativ måte med folien og dens lim eller tetningsmasse.
Flislim har jo tykkelse som man bruker for å motvirke mindre ujevnheter, hellinger etc. i underlaget og platene.
Jeg tenkte å flislegge badet mitt. Tenkte å bruke et firma for å gjøre gulvet. For å få riktig fall osv.
Men jeg tenkte å gjøre veggene selv, for å spare inn på kostnadene.
Jeg har en viss erfaring med flislegging, men har hovedsakelig flislagt mindre områder som for eksempel på kjøkkenet.
Jeg synes det er fint med større fliser og vurderer å bruke 60x60 fliser. Er det vanskelig å arbeide med så store fliser? Klarer man det som amatør eller kreves det større erfaring?
[bilde]
Ville anbefalt 30x60 cm istedenfor, mye enklere å få pene og rette.
Jeg skal flislegge oppå eksisterende flis. Derfor lurte jeg på om det funket med PL400. Men er det best med vanlig flislim så bruker jeg det, selvfølgelig.
PL 400 ville jeg absolutt ikke prøvd med. Dels gir det ikke samme justermån som fix. Trolig krymper det litt (vet ikke). Det finnes materialer som er utviklet av eksperter for å sette plater. Egne "oppfinnelser" fungerer kanskje hvis man har flaks. Men det finnes en grunn til at de materialene som brukes profesjonelt, brukes.
Synes det er fint med større fliser og vurderer å bruke 60x60 fliser. Er det vanskelig å arbeide med så store fliser? Kan man klare det som amatør eller kreves det mer erfaring?