Brønnen i seg selv vil sikkert ikke forårsake noen problemer, og konsekvensene ved en eventuell feil er jo svært begrensede i en vaskekjeller, så man trenger jo ikke henge seg altfor mye opp i forsikringsselskapenes krav. Man kan godt la det være, men i så fall være forberedt på å ikke få noen hjelp fra forsikringsselskapet ved en eventuell feil (i vaskerommet).

Noe som andre har vært inne på, er at det kan være lurt å skaffe seg et bilde av hvordan avløpsstammene i gulvet ser ut. Se hva slags materiale, tilstand og fall det er. Mest for å ha en liten plan. En spyling og filming koster ikke mer enn noen tusenlapper.

Kjedelig om du skulle koste på vaskerommet en fin renovering nå, for så å oppleve problemer med avløpet innen kort tid, for da å bli tvunget til å pigge opp det ny fine gulvet.

Har selv opplevd stopp i avløpet på grunn av lokal dårlig/ikke-eksisterende fall (setninger under platen) i kombinasjon med ru støpejernsrør. Fikk rørene slipt og filmet, så nå har jeg kjøpt meg noen år før jeg tenker å pigge opp og deretter renovere den delen av kjelleren inkludert vaskerommet. Ved filming ble det konstatert at rørene i seg selv var i så god tilstand at relining kunne vært en ok redning/renovering, men at det falt på grunn av setningene, så nå vet jeg at jeg definitivt har en stammebytte foran meg.

A Alltoinget skrev:
Hva spiller det for rolle om det er støpejern eller plast.. plastrørene fra 70-tallet e dritt og bør byttes..
Hva er ifølge deg feilen med 70-tallsplastrør?

Har sjekket noen av mine og de er like bra som nye.

S Stefan1972 skrev:
Alt avhenger nok av hva man mener med renovering også. Å fikse opp litt og male og legge fliser ser jeg ikke på som noen renovering som antyder til noe mer. Vet man bare om at det er som det er så spiller det jo ingen rolle, men selger man og mener at det er totalrenovert. Ja da er man jo på feil spor. Men for min egen del ville jeg ikke bytte brønn bare fordi man normalt gjør det ved helrenoveringer.
Vi byttet ut fliser i vaskerommet og la inn et plastbelegg i stedet. Ingen øvrig renovering. Det gjorde at vi ikke fikk erstatning fra forsikringsselskapet ved en vannlekkasje siden vi hadde renovert, men ikke fulgt de regler som gjaldt ved renovering med hensyn til membran under varmtvannsberederen (som også står i vaskerommet). Hadde vi latt være å bytte fliser mot plastbelegg, så hadde vi fått erstatning, for da ville jo alt vært gjort i henhold til det reglementet som gjaldt da vaskerommet ble bygd (ingen membran krevdes under vv-berederen). Så, ja det avhenger av hva man mener med renovering...

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Vi byttet ut fliser i vaskerommet og la inn en plastmatte istedenfor. Ingen øvrig renovering. Det gjorde at vi ikke fikk erstatning fra forsikringsselskapet ved en vannlekkasje fordi vi hadde renovert, men ikke fulgt de reglene som gjaldt ved renovering angående tettesjikt under varmtvannsberederen (som også står i vaskerommet). Hadde vi gitt blaffen i å bytte fliser mot plastmatte, så hadde vi fått erstatning, for da ville jo alt være gjort i henhold til det reglementet som gjaldt da vaskerommet ble bygget (intet tettesjikt krevdes under vv-berederen). Så, ja det kommer an på hva man mener med renovering...
Jo så kan det jo såklart bli men noen burde jo ha informert fb at dere har renovert/byttet matte? Man hadde jo like gjerne kunnet hevde at det alltid var plastmatte........

S Stefan1972 skrev:
Jo så kan det ju såklart bli men nån lär ju ha informerat fb att ni renoverat/bytt matta? Man hade jo like gjerne kunne hevdet at det alltid har vært plastmatte........
Jo. Men vi trodde på å være ærlige. Trodde definitivt ikke at de skulle tolke det som at vi har renovert. Men man lærer av sine feil! F.eks. at jeg nok skal bytte forsikringsselskap.

H Holmspel skrev:
Hva er ifølge deg feilen med 70-talls plastrør?

Har sjekket noen av mine og de er like bra som nye.

De fleste rørene som er fra begynnelsen av 70-tallet
Er veldig sprø..

Det kan sprekke når man hugger opp en sluk uten at man merker det..

Det er også slik at jeg har lest på forskjellige steder at levetiden på de rørene er 40-50
År

Kan jo da være verdt å bytte rørene om man uansett skal renovere

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.