Kan man gjøre så? Eller bruker man noe annet beslag? Eller gjør man det på en helt annen måte??

Skal bygge et altantak nå snart og det er ikke plass i høyden til å legge bjelken oppå bærbjelken, så tanken min har vært å sette bjelkesko på bærbjelken og deretter legge bjelkene litt skrått i bjelkeskoene.

Min fundering er altså om det går an å gjøre så, eller om man pleier å gjøre på en annen måte?

//Calle

Ja, det går.
Man kan også hakke ut takbjelken i samme vinkel som den heller, så den ligger "riktig" i bjelkeskoen.

Ok, hva bra :)

Men du må jo iallfall gera endeträet på bjelken så den havner tett inntil bjelkelaget, det virket selvfølgelig men tenkte det var like greit å formidle det med.

Ja, nettopp... Kanskje det ikke var åpenbart, men jeg hadde tenkt å gjøre det sånn...

Enkleste måten å regne ut vinkelen på gjæringen da? Jeg pleier å skjære ut en prøvibit i papp og bruke som mal, men det burde jo gå an å regne ut? Om man vet høydeforskjellen og lengden?

Mikael_L
Vinkelen = tan -1 (motstående katet / nærliggende katet).

Tan -1 kalles også inv(ers) tan.

Eksempel, taket stiger 40cm på 200 cm lengde
tan-1(40/200) = 11,31°

I kalkulatoren i Windows velger man først avansert kalkulator (ikke standard) om det ikke allerede er stilt om til den.
Og så setter man et kryss i "inv"-ruta før man trykker "tan".

altså regn ut:
40/200 =

så inv + tan.

• Liker
Timey
  • Laddar…
Smidig... Jeg kommer til å ha 17 cm helling på 3 meter.... da blir det altså

17/300= 3,24 grader

carlbanan skrev:
Smidig... Jeg kommer til å ha 17 cm helling på 3 meter.... da blir det altså

17/300 = 3,24 grader
Som høres litt lite ut... hva slags tak skal du ha?

carlbanan skrev:
Järbolite heter det, korrugert plast...

Blir det problemer? Kommer som sagt ikke til å havne noe snø fra hustaket der...

Ifølge hjemmesiden er minste takvinkel 2 cm/m (1 grad)

[lenke]
Da er det greit!

Ja, vi får vel se... Blir jo en litt svak konstruksjon. Men det er vel kun snøen som kan lage problemer?
Det blir som sagt ikke noe snø fra hustaket som kan rase ned, og det er en balkong ovenfor så det er enkelt å komme til for å måke det av...

Sent from my LT15i using Byggahus

Hva er det som blir spinkelt da? Hva er lengden og dimensjonen på bjelkene dine?

Takbjelkene er 45x120, spennvidde 2,70 til stolpe, så 70 cm utspring fra stolpe... CC målet ble 80 cm (skulle være 99 eller 120 ifølge produsenten for å passe andre produkter om man ville bytte i fremtiden).

I takbjelkene jekker jeg ut for gles 28x70 som jeg skrur taket i... Det er vel det som er i tynneste laget....

• Liker
Huttu
  • Laddar…
Ok, min syfting i hodet sier at det ikke er noen problemer i det hele tatt med de målene og dimensjonene.
Klart, Gävleborg län har vel sine snøplasser det med men skulle det bli en sånn vinter er det jo bare å rake av litt...

Er vel mest glesen som føles litt stusselig kanskje... Men jeg ville ikke ta ut mer i takbjelkene.... Men man merker vel om det står igjen neste vår :)

Skal ut og bolte fast siste stangen nå, så begynne å jacke ut takbjelkene...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.