Hei,

skulle ønske å bygge et gulv på loftet for litt lettere lagring (julepynt, akebrett etc.) og lurer på om følgende løsning er mulig.

På loftet i dag finnes en gangbro og cirka 40 cm isolasjon. Isolasjonen består av plater i tre lag som ligger overlappende. Takstolene sitter cc 120 og dekkes delvis av isolasjon.

Da jeg ikke vil bygge opp nedenfra på takstolene, lurer jeg på om det ville fungere å sette en 45x70 regel tvers over talstolen (feste på fire steder, og hvile på gangbroen) og deretter legge rupanel på disse. Er dette ok ut fra et konstruksjonsmessig perspektiv?

Dvs, omtrent som skisse nedenfor som da viser halve siden (regel i blått, rupanel i grønt). Observer at det er et gammelt bilde der isolasjonen var fjernet for å vise hele takstolen.

aXbOm12.jpg

ws5bi6l.jpg

Dj1raQC.jpg

Stilte 45x70 på høykant.

Satte ytterpanel da jeg hadde stumper på 1 m hjemme.

T Titagurgi skrev:
Stilte 45x70 på høykant.

Satte ytterpanel da jeg hadde stumpene på 1 m hjemme.
Hvordan mener du, la du 45x70 på bjelken i bunnen av takstolen?

Jeg vil helst unngå å bygge på nedenfra på grunn av ev kuldebro nemlig.

P Pinkmargera skrev:
Hvordan mener du, la du 45x70 på bjelken i bunnen av takstolen?

Jeg vil helst unngå å bygge på nedenfra pga mulig kuldebro nemlig.
På takstolen, tvers over.

T Titagurgi skrev:
T Titagurgi skrev:
Ok, jeg har to lag isolering over underkarmen og kan ikke legge sånn. Derfor lurte jeg på om det går å feste i diagonalen, eller om det må bæres fra underkarmen.

Bygg på du, det kommer fungere fint. Flere hus i mitt område har gjort det, vi har typ samme takstoler og 20 cm sprutisolering over underarmen.

Isakare Isakare skrev:
Bygg på du, det kommer fungera fint. Flera hus i mitt område har gjort så, vi har typ samme takstoler og 20 cm sprutisolering over underarmen.
Ok, det høres bra ut! Hvor mange skruer skal man feste i diagonalen - holder det med to i hver?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.