Vurderer å bruke lecablokker for å bygge opp urtehagen jeg vil ha, og deretter pusse dem. Problemet er at det er en slags trekant med en avrundet side, og i den vil jeg ha forskjellige høye, egentlig runde, avdelinger. Fra begynnelsen tenkte jeg å støpe betongrør til dette, men har dels ikke funnet støperør som er store nok for min smak (og de ferdigstøpte blir for dyre) - det tar tid og er uhåndterlig.

Så - har tenkt om og vurderer å mure opp med 9 cm brede lecablokker, eventuelt får det bli litt mer firkantet enn det som var tenkt fra begynnelsen.

Eller finnes det noe annet, enklere materiale å bruke som man deretter kan pusse utsiden på?

OM jeg velger å jobbe med leca vil jeg måtte dele dem, sist gjorde jeg det med en øks, men det var verken lett eller ble spesielt bra..
Er det en vinkelsliper jeg skal bruke i stedet? Med diamantskive? Går det bra også med en mindre variant i så fall (respekterer de større..)? Eller hva?

Andre materialer har jeg ingen oversikt over, men derimot tror jeg det finnes noe som ligner en fuktsag med store tenner som er laget for lecablokker. Har dog ingen anelse om hva de koster.

Sent from my HTC Desire using Byggahus

Takk for svaret! Skal gjøre et søk på en slik!

Beste måten å dele Lecablock på er med tigersag og spesialblad som skjærer i Leca som smør. Det finnes en hel del skrevet på forumet om dette.
Selv har jeg brukt den metoden flere ganger, og det blir virkelig bra med minimal anstrengelse. Vinkelsliper støver enormt, og håndsagen er et virkelig slit hvis man har noen blokker å kappe.

Takk igjen for tipset! Det blir nok en del blokker å dele siden jeg kommer til å gjøre i alle fall en runde og deretter også bygge i høyden så jo lettere desto bedre!
Og støvet fra vinkelsliperen unngår jeg mer enn gjerne!!! (lånte en slik da jeg la et gulv med betongstein)

Duger denne tro? (prisen er jo veldig hyggelig om ikke annet..)
http://www.jula.se/tigersag-18-v-010183

Hva er det for spesialblad jeg skal ha i så fall?

Takk for trådtipset!!! Skal lese den!

Og sagbladene som ble lenket til så jo ut til å gjøre jobben! At jeg er tvilende til å leie skyldes at dette er noe jeg får gjøre på ledige stunder - som kan variere.. Da er det praktisk å ha verktøy hjemme (ellers blir det vel dyrt i lengden..).

Så har jeg en annen fundering.. I dag pleier man å isolere hus med frigolit.. Skulle man ikke kunne bygge med det i stedet og deretter pusse utenpå?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.