Hei!
Jeg har hevet min pallekarm i drivhuset med lecablokker, tenker å helle jord oppå.
Jeg lurer på om lecablokkene tar opp vann når jeg vanner slik at de beholder litt fuktighet? Hvis ikke, planlegger jeg å legge kongler oppå lecablokkene, som kan beholde fuktighet i jorda.
Mvh Drivhuslena

Lecablockene er relativt drenerende så de vil ikke bidra så mye til tilbakeholdelse av vann.
Er kongler noe som pleier å brukes for å holde på fuktighet? Hvilke kongler brukes i så fall?

• Liker
Växthuslena
  • Laddar…
P
Kongler holder dårlig med vann også de, kan med fordel brukes i stedet for lecakuler i bunnen på potter.

Sjekk opp hügelbedd i stedet, hvor man grunner beddet med grovt treverk som holder på fuktighet og brytes ned langsomt.

• Liker
Växthuslena
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Lecablokkene er relativt drenerende så de vil ikke bidra så mye til å holde på vannet.
Er kongler noe som vanligvis brukes for å holde på fuktighet? Hvilke kongler brukes i så fall?
Takk for svar, jeg tenkte i så fall å bruke grankongler som også fyller ut i bunnen

Emma242 skrev:
Kongler holder dårlig med vann også de, kan med fordel brukes i stedet for lecakuler i bunnen på potter.

Sjekk opp hügelbed i stedet, der man grunner bedet med grovt tre som holder på fuktighet og brytes ned langsomt.
Takk for svar, skal sjekke opp hygelbed.

S
Lecablokkene vil suge fuktighet og tørke ut jorden.
Akkurat som leirpotter tørker ut jorden mer enn plastpotter.

S sinuslinus skrev:
Lecablockene vil suge fukt og tørke ut jorden.
Akkurat som at leirkrukker tørker ut jorden mer enn plastpotter.
Jasså det høres jo ikke bra ut i det hele tatt..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.