Holder på å planlegge for en garasje 6x6,6 = 40m2. Tanken er lecablokk på uisolert plate da jeg ikke trenger isolasjon men gjerne varmetreghet. Videre skal fasaden sprøytepusses i samme stil som hovedbygningens slemming og da blir det et godt underlag for dette.
Over port 2500mm trengs en bjelke som siste skift. På den havner opplegg for 2 av takstolene
Finnes jo ulike varianter her:
- LecaBalk 2990mm som er forferdelig dyr, men sparer tid såklart. Tåler 5 kN ifølge Weber
- Legge f.eks. en I-bjelke (som man evt. støper inn?)
- Bygge forskaling på plass og fakkverk-naje masse armering for deretter å vibrere ned betong.
Best practice? Erfaringer? Meninger?
Over port 2500mm trengs en bjelke som siste skift. På den havner opplegg for 2 av takstolene
Finnes jo ulike varianter her:
- LecaBalk 2990mm som er forferdelig dyr, men sparer tid såklart. Tåler 5 kN ifølge Weber
- Legge f.eks. en I-bjelke (som man evt. støper inn?)
- Bygge forskaling på plass og fakkverk-naje masse armering for deretter å vibrere ned betong.
Best practice? Erfaringer? Meninger?
Jeg taler alltid for plass-støping av alt (er betongbiten). Likevel bør en konstruktør gjøre en riktig beregning for laster, armering, isolasjon, betongkvalitet osv. Bør nok kontakte en konstruktør for ståldrager også. Så det letteste blir kanskje en dyr lecabjelke der du allerede vet hvilke punktlaster den kan ta.
Takk for svar.
Typ vanlig I-bjelke klarer jeg å regne på selv om jeg vekker liv i de gamle skolebøkene eller googler litt...
Men jeg er inne på å sted-støpe en betongbjelke i form, akkurat som du foreslår.
Har notert på gammel prefabrikkert dito at de vanligvis armeres i diagonalt fagverksmønster. Her er det vanskeligere å regne selv hvilken styrke man oppnår (men man kan jo alltid overdrive litt)
Man vil jo under ingen omstendigheter at den skal gi etter og falle ned på noen :eek:
Typ vanlig I-bjelke klarer jeg å regne på selv om jeg vekker liv i de gamle skolebøkene eller googler litt...
Men jeg er inne på å sted-støpe en betongbjelke i form, akkurat som du foreslår.
Har notert på gammel prefabrikkert dito at de vanligvis armeres i diagonalt fagverksmønster. Her er det vanskeligere å regne selv hvilken styrke man oppnår (men man kan jo alltid overdrive litt)
Man vil jo under ingen omstendigheter at den skal gi etter og falle ned på noen :eek:
Klikk her for å svare