Hei,
Jeg har murt romavskillende ikke-bærende innervegger i kjelleren min. Men det skal inn en badstudør modulmål 19x7 og jeg tenkte fikse en minibjelke av to lecablokker pluss et bistål for å ha over døråpningen. Den skal jo egentlig bare bære sin egenvekt.
Litt som ideen i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/armerade-leca-ovan-oeppningar.42733/
spørsmål:
1. Kan det funke å bare mure sammen blokkene og deretter lage et spor for bistålet i blokkene og støpe det inn med mørtel b?
Bonusspørsmål:
i tilknytning mot taket, skal jeg bruke vanlig mørtel B, eller skal jeg gå ned til en svakere mørtel (C) her eller til og med bare fugeskumme?
Eftersom du ikke er ute med å støpe, så slå sammen en form som passer og støp med 4 stenger, 12 mm, 2 stk ca 5 cm fra underkant og 2 stk ca 5 cm fra overkant så har du noe som er sterkt. Sannsynligvis skal du pusse der, gjør da bjelken ca 1 cm smalere på hver side for pussen.
Du kanskje bør ha et pussnett på bjelken, ikke sikkert men puss på betong biter ikke så bra og da er det bra med litt plass for å være på den sikre siden, så det ikke faller ned når døren slamrer igjen og rister løs
Jeg tror nesten det blir vanskelig å gjøre den smalere uten at armeringsjernene stikker ut. Blokkene er jo bare 70mm tykke. Dessuten skal det ikke smelles i døren da den kommer til å være av glass... Jeg får vel støpe i en form av tre med grov overflatestruktur og slamme betongdelen med grøt av kleber+portlandsement.
Finnes det ikke en ferdig metallskinne, med samme profil som blokkene, til dette formålet? Nå er dette en slik detalj man ikke tenker på om man ikke murer opp en vegg selv, men jeg har for meg at min byggmester brukte en ferdig metallskinne. Men da var fabrikatet antagelig ikke Leca, men finske Siporex, så kanskje dette bare er noe som finnes her i Finland?
Nå vet jeg ikke om du bygger nytt eller renoverer, men det jeg reagerer på er at du ikke ser ut til å bygge badet som et rom-i-rommet? I det minste er standarden her at man murer opp innervegger med et par cm luftspalte til ytterveggene og senker taket med ca. 15 cm. Både luftspalten og det nedsenkede taket ligger i samme rom så å si, og så sørger man for at dette rommet er "i kontakt" med nærmeste rom, typisk gang eller lignende. Da får man jo en sirkulasjon rundt omkring hele badet. Kanskje litt dårlig forklart, men du forstår sikkert ideen.
Finnes det ikke en ferdig metallskena, med samme profil som blokkene, for dette formålet? Nå er dette en slik detalj som man ikke tenker på om man ikke murer opp en vegg selv, men jeg har for meg at min byggmester brukte en ferdig metallskena. Men da var fabrikatet antageligvis ikke Leca men finske Siporex, så kanskje dette bare er noe som finnes her i Finland?
Nå vet jeg ikke om du bygger nytt eller renoverer, men det jeg reagerer på er at du ikke ser ut til å bygge badet som et rom-i-rommet? I det minste er standarden her at man murer opp innervegger med et par cm luftspalte til ytterveggene og senker taket med ca 15 cm. Både luftspalten og det nedsenkede taket ligger i samme rom på en måte, og så sørger man for at dette rommet er "i kontakt" med nærmeste rom, typ hall eller lignende. Da får man jo en sirkulasjon rundt omkring hele badet. Kanskje litt dårlig forklart, men du forstår sikkert ideen.
Jeg renoverer i en eksisterende kjeller. Å bygge baderom som "rom i rommet" har jeg aldri hørt om. Høres riktignok spennende ut, men det er nok for sent å tenke om nå. Jeg skal i stedet ha lokalt tettesjikt rundt dusjplassen siden de svenske bransjereglene tillater at man ikke tettesjiktar alt om man har uisolert gulv og bare mineraliske materialer.