Trenger et festepunkt for drauline, blant annet for å dra opp bryggen. En mulig løsning - i mangel av stubber - er å sette en løkke i husgrunnen som er bygget av Leca-blokker. Det finnes solide løkker som man foreslåelig fester med ankermasse, men hvor mye belastning tør man trekke med? I praktiske termer?

Jeg ville ikke våge å dra med mer enn Ganske Lite i en lecamur. Har du ingen stein å bore det fast i?

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Dessverre ikke - hagen, vi fjernet alle steinene på overflaten da vi bygde. Men det kanskje er bedre å støpe et betonganker i så fall?...litt mer jobb, men det kanskje er verdt det?

Jeg hadde støpt et betonganker.

Ja, samme her.

Er det for å redusere arbeidstiden eller kostnaden du ser på en lettklinkerblokk?
Er det for å redusere arbeidstiden, finnes det murbjelker i lettklinker som er armerte og dermed har bra strekkfasthet. Men kostnaden for en slik blir urimelig i forhold til å støpe et eget feste.

Går ikke dra i Leca.

tommib
Konsekvensen av å rive ned muren på huset er litt for stor til at det skal være akseptabelt. Såleds ville også jeg løst det på en annen måte. Betonganker på tomten? Rundsling rundt tre? Banke ned et par støddige vinkelprofiler (tenkt teltspiker, bare større). Markskrue?

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Høres ut som et tydelig "går ikke" (og ja, kjøper argumentet om ødelagt grunnmur). Muligens er jeg litt forbauset over at jordskrue, selv i modell større, skulle ha bedre strekkfasthet? (har aldri støpt noe, derav tvilen...)

Slå ned et jernrør.

Beste svar

tommib
K Knegis skrev:
Høres ut som et tydelig "går ikke" (og ja, kjøper argumentet om ødelagt grunnmur). Muligens er jeg litt overrasket over at jordskrue, selv i større modell, skulle ha bedre strekkfasthet? (har aldri støpt noe, derfor tvilen...)
Det er stor forskjell på uttrekkende kraft og tverrkraft. Hvis du borer ned en jordskrue i større modell, typ 70 cm ned i jorden, og så belaster den til siden, vil den kunne bære ganske mye (men ikke hvor mye som helst). Best er et par rør/vinkelprofiler med en plate i retning for trekket. Eller bare et betonganker. Også det bør graves ned minst en halv meter.

Kjøre ned bilen på gressplenen og knyte i tilhengerfestet? 😀

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
M MrJozk skrev:
Kjøre ned bilen på plenen og knyte i tilhengerfestet? 😀
Det testet jeg da jeg skulle dra løs en rot fra en busk. Jeg dro bilen, ikke busken.

Ville jeg ikke støpe så ville jeg grave ned tre eller fire stolper med stolpejern i linje på tvers av drageretningen og feste sammen med bjelker over bakken.

• Liker
Knegis
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Er det for å redusere arbeidstiden eller kostnaden du ser på et lettklinkerblokk?
Er det for å redusere arbeidstiden finnes det murbjelker i lettklinker som er armert og dermed har god strekkfasthet. Men kostnaden for en slik blir urimelig i forhold til å støpe et eget feste.
Takk for konstruktivt forslag, har du noen lenke som man kunne se på? For det er ikke bare ved nybygg?
tommib tommib skrev:
Det er stor forskjell på uttrekkende kraft og tverrkraft. Hvis du borer ned en jordskrue modell større type 70 cm ned i jorden og så belaster den til siden så vil den kunne bære ganske mye (men ikke hvor mye som helst). Best er et par rør/vinkelprofiler med en plate i retningen for draget. Eller bare et betonganker. Også det bør graves ned minst en halv meter.
Høres enkelt nok ut, skal eksperimentere litt. Konstruksjonen med langsgående plate høres stabilt og smart ut, den burde man dessuten kunne grave ned helt under plenen. Live test til høsten :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.