Hei Holder på å bygge ut en del av huset, det skal bestå av gang samt bad/toalett. Grunnen blir 10 cm betongplate på 20 cm isopor med kantelement, inngjutne vannvarmesløyfer. Jeg har tenkt å mure ytterveggene og mellomveggen mellom rommene i LECA-steiner, mest for å unngå fuktskader i en trekonstruksjon (alltid bare et tidsspørsmål om man skal være litt bekymret) :|

En ting bekymrer meg, og det er energilekkasjen; står LECA-muren på den oppvarmede platen går det ut unødig mye varme på veggens utside, hvilket blir unødig dyrt. Hvordan løser man det, kan man helt enkelt legge sløyfene så de begynner kanskje 10 centimeter inn på gulvet, innenfor muren? Tenker jeg feil når jeg planlegger å bruke LECA, kanskje finnes det bedre blokker med isolerende isopor inni? Tenker legge et lag med 10 cm isopor på veggens utside, lekte og sette falurød trepanel på utsiden for å harmonisere med resten av huset. Takknemlig for alle synspunkter. Jeg er kanskje nevenyttig men kan ikke alle materialer og metoder... ;)

Her kan du lese litt om de forskjellige typene av LECA-blokk som finnes:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/4032-1.pdf
Bruk isolerte blokker til ytterveggene og vanlige blokker til innerveggene.

Ytterveggene skal hvile på kantbalken i betongplaten, og i den har man ingen gulvvarme.

Utmerket svar! Takk! Kantbjelken tar selvsagt plassen og automatisk kommer jo ikke første slyngen før et stykke inn. Hadde "uhell da jeg tenkte".
Ergotherm ser ut til å fylle behovet for meg. Et oppfølgingsspørsmål: Jeg tenker å kle utsiden med trepanel på lekter av utseendeårsaker, men bør jeg pusse utsiden uansett? Ingen stor ekstrabelastning uansett...

Du kan vel bruke kantelement som skiller på platen og kantbjelken, og dermed minimere varmetransport den veien.

Og når det gjelder pussingen så er jeg novise, men jeg synes det virker unødvendig, hva fyller pussen for funksjon da?

Om du vil ha både bukseseler og belte kan du legge et lag rødgrunn på blokkene før stendere så får du en bedre vannbeskyttelse (men fortsatt kapillæråpen). Veldig lett å påføre, man blander det bare til tynnflytende konsistens og enten pensler på det eller sprayer med traktspøyte og trykkluft.

Skal du gjøre jobben ordentlig skal du slamre murverket utvendig. Leca puster for godt om det ikke tettes gjennom slamring eller pussing. Dessuten mister du mye av den gode brannmotstanden murverket får om det er tettet.

LECA-blokker er veldig utette så jeg ville også, som Gallimatias sier, smøre eller pusse utsiden og jeg ville dessuten smøre innsiden.

Gallimatias skrev:
Dessuten mister du mye av den gode brannmotstanden murverket får om det er tettet.
Du mener vel om det ikke er tettet? ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.