Har kjøpt et parti blokksaget tømmer som er helt rektangulært med dimensjonen 160×220mm.
Tanken er å tømre en steinkiste som grunnlag til en brygge. Jeg vurderer å sage lafteknuter i hjørnene for å låse det sammen.
Tenkte å lage kryssfinerformer å tre på endene for å sage knutene. Men jeg kommer ingen vei med hvordan de malene skal se ut. Har googlet og finner bilder, men blir ikke klokere...
Tips?
Tanken er å tømre en steinkiste som grunnlag til en brygge. Jeg vurderer å sage lafteknuter i hjørnene for å låse det sammen.
Tenkte å lage kryssfinerformer å tre på endene for å sage knutene. Men jeg kommer ingen vei med hvordan de malene skal se ut. Har googlet og finner bilder, men blir ikke klokere...
Tips?
Ja, akkurat den typen av jig jeg tenkte å bygge! Har funnet en hel del lignende bilder via Google.
Forstår at man trenger en jig for venstrebindinger og en annen for høyrebindinger.
Problemet er at jeg ikke skjønner hvilke mål og vinkler de skal ha for at bindingen skal bli bra... Hvert kappsnitt må jo helle i to retninger for at bindingene skal låse sammen.
Forstår at man trenger en jig for venstrebindinger og en annen for høyrebindinger.
Problemet er at jeg ikke skjønner hvilke mål og vinkler de skal ha for at bindingen skal bli bra... Hvert kappsnitt må jo helle i to retninger for at bindingene skal låse sammen.
Sist redigert:
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Hei!E Et1975 skrev:
Japp, jeg har laget 2 bryggekjister med lafteknuter. Jeg regnet ut knutene basert på tykkelsen på stokkene. Sagde mitt tømmer i 140mm blokksaging.
Hva slags størrelse har du? Jeg kan sende mine mål hvis jeg har dem igjen. Lagde en tremal lignende bildet men syntes det var lettest å bruke en 2d mal å tegne etter og raskest.
Kan ellers måle malen om jeg ikke har CAD-filen lenger.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Så trenger du bare 1 knutemal uansett knute om du gjør som jeg har gjort. En fast mal som bildet viser gjør dessuten at du ikke kan tømre kisten med vinkel for å takle isen. Edit; Gjør du også brygger så er det stor fordel å dra nytte av stokkene for å bygge høyde og da kan du justere knutenes tykkelse, noe som heller ikke går med en fast mal.
Sist redigert:
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Jeg sendte deg en PM
Klikk her for å svare