Vi har byggetillatelse for å endre taket på vår utbygging. Fra et klumpete saltak til et lavt skrått platetak. Alt for å prøve å få denne store utbyggingen til å smelte inn litt bedre. Det var ikke spesielt mye tegningsekspektasjoner fra kommunen, jeg ga et enkelt prinsippsnitt med 195mm bjelker.
Spørsmål 1 - fungerer ideen min for takkonstruksjonen?
Oransje er 2,5x8” som jeg tenkte å gjenbruke fra nåværende. Øvrige grønne er 45x145mm, cc 1200. Kommer til å ha underpanel av 23x120 på.
Diagonalen er ca 6,5m, kommer til å måtte skjøte, så jeg tenkte en nedre bjelke omtrent på midten. Ene 4m, andre 4,5m.
Laveste hellingen langs lengden er 1:10.
Snølastområde 1.5.
Spørsmål 2 - fungerer bærekonstruksjonen i veggen? Klarer jeg også den ekstra lasten fra utbyggingens tak?
Vi innser at vi skulle ønske å gjøre en bæring ifølge det blå. Egentlig et senere prosjekt, men det er kanskje best å gjøre det nå når alt er åpent. Før jeg går videre vil jeg gjerne ha en vurdering av at det er gjennomførbart.
Brukte treveiledningens beregningsverktøy, bæring yttervegg 1 1/2 plan. Last på 2x22,7kN.
Googlet meg til at en HEA180 kunne erstatte limtre på ca 90x450. Lengde 3,7m.
Søyler i limtre 90x90 eller 115x115, lengde 2,7m.
Mellometasjen skulle jeg ønske å ha hvilende i bjelken slik at innertaket blir jevnt.
Nye taket er bygd nå i sommer.
Avvekslingen gjenstår.
Jeg hadde en person her via forumet som skulle regne på avvekslingen. Men dessverre har han ikke mulighet lenger.
Noen som har tips på en konstruktør som kan hjelpe meg? Jeg har oppsummert alle fakta som trengs i beregningen, så langt kom vi.
//Fredrik
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.