D
Skal lage et par dører til en garderobe. Vil virkelig ikke at dørene skal slå seg, og lurer på hvilket materiale jeg skal bruke.

Jeg vil at de skal se ut som denne døren, dvs. litt "gammeldags"
Skyvedør i tre med gammeldags design, hvitmalt med mørk jernskinne, åpner til soverom med teppe og speil.

Har lest på forumet og kommet fram til at råspont sannsynligvis vil slå seg.

To alternativer gjenstår:

Panelskive av MDF med en ramme av panel. Er usikker på hvor pent dette blir.

Eller stavlimt furu, som jeg så at noen hadde brukt.

Hva er fordeler/ulemper og hvilket materiale gir det beste sluttresultatet?

Takk for hjelpen :)

Stavlimt furu er troligvis best for formålet.

• Liker
danpih
  • Laddar…
D
Takk! kan du forklare hvorfor dørene ikke kommer til å slå seg om man sammenligner med råspont? er det fordi de er limt på en viss måte? :)

Stripene kan du lage med en sirkel-/senkesag eller frese om du vil ha dem faset.

D
Så jeg sager gjennom helt? Og så holder rammen dem sammen? Eller skal jeg bare sage et snitt, men at det ikke går gjennom helt?

Er ikke rupanel ubehandlet på den ene siden? Finnes det not og fjær som er fin på begge sider. Men uansett, med vanlige notede bord får man vel ikke noen riller som på bildet? Eller er det om man ikke slår sammen not og fjær da? På bildet ser det ut som at kantene er fasede, og på den måten dannes rillene. Eller så er det på våre gamle dører som henger her hjemme.

Alle tresorter vil slå seg, mer eller mindre. Du kan absolutt bruke råspont eller annen gran, men la det tørke først. Det skal tørke under press slik at det ikke kan slå seg. Alternativt bygger du sammen døren, og legger den under press. Det går også bra med vanlig panelvirke.

danpih skrev:
Så jeg sager gjennom helt? Og så holder rammen dem sammen? Eller skal jeg bare sage et snitt, men at det ikke går gjennom helt?
Sag/fres et grunt spor for å få fram riktig følelse.

• Liker
danpih
  • Laddar…
Om bare den ene siden synes kan du kle en MDF med hva du nå vil at det skal se ut som. Ellers har jo nettopp uthusdører en tendens til å slå seg da de ofte er ute... Fuktighetskvotienten går altså opp og ned, noe som får treverket til å slå seg.

• Liker
danpih
  • Laddar…
D
takk :) i dag skal jeg kjøpe en stor plate med stavlimt furu. så får vi se hvordan det blir :)

D
D
okei, takk leby. det føles som at min melodi uansett er mdf. Kan jo gjøre alt som jeg kan med de andre materialene og det er billigere.

MDF er veldig formstabilt, typ en 16 mm MDF med platen ovenfor eller hva du synes er pent...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.